Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Intressant januari 14, 2010

Filed under: En riktigt bra bok — bokslukarna @ 8:51 f m
Tags: , ,

Intressant är det ord jag bäst kan beskriva hur det kändes att läsa Herta Müller. Jag har nu avslutat Hjärtdjur och det var mycket intressant läsning. Det var intressant att läsa en nobelpristagare, det är det alltid. Det var intressant att läsa om Rumänien och hur människor hade det där under diktaturen. Det var också oerhört intressant att försöka ta sig in i och förstå Hertas språk. Det tog många sidor innan jag greppade språket i boken och kunde börja engagera mig i handlingen. När jag väl kommit dit så var boken oerhört spännande och de människoöden som beskrvs grep tag i mig. Boken uppfyllde mina tankar mycket även när jag inte satt i läsfåtöljen. Att läsa om ett Rumänien som jag sett rubriker om i tidningen som liten och sedan besökt strax efter revolutionen gav mycket. Jag tror att jag har lärt mig en hel del om att leva i en diktatur och om hur svårt det är att lämna ett land man växt upp i och älskar hur hemskt det än är att bo i det. Boken var ibland svår att läsa men vacker, spännande och full av kärlek. Jag tror att jag kommer läsa Herta Müller igen. Vi får se.

 

2 Responses to “Intressant”

  1. Jonas Says:

    Intressant och bra är orden jag plitar ner. Sitter just nu och läser ”Hjärtdjur”. Har passerat hälften och den är svår att lägga ifrån sig. Den är som klister på fingrarna. Som du sa tog det en liten stund att greppa språket men ändå, hur förtrollande skriver hon inte! Herta kan verkligen måla sin ord i alla regnbågens färger. Jag är glad över att hon fick Nobelpriset. Annars hade jag nog aldrig fått henne att gå in i mitt hjärta.

    • bokslukarna Says:

      Kul att du hittat hit Jonas. Har du läst fler ”Herta böcker”. Jag ahr bara läst denna än så länge, men vill läsa fler. Ska bara igenom högen av olästa böcker hemm först.


Kommentera

