Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Catcher in the Rye, J D Salinger mars 23, 2010

Filed under: En riktigt bra bok — bokslukarna @ 6:10 e m
Tags: ,

Vilken bok! Jag hann så klart inte läsa ut den i torsdags. Sen har jag rivit ner tapeter hela helgen, men nu har jag äntligen läst klart. Jag älskade den. Jag älskade slutet också. Boken utspelar sig bara under ett par dagar. Holden får reda på att han har blivit utsparkad från sin skola. Han vill/vågar inte åka hem utan sticker till ett hotell i New York. Det är inte så mycket handlingen utan det oerhört pladdriga språket i boken som gör den till så härlig läsning enligt min mening. Mot slutet var jag orolig för att slutet antingen skulle bli för hemskt eller för bra (Hoolywood style). Men Salinger lyckas ge boken en väldigt värdig avslutning, kan jag säga utan att avslöja för mycket. Så även om boken är helt omöjlig att få tag i på svenska borde ni alla köpa den på engelska och ge retro amerikanskan en chans.

av Elin

 

Kommentera

