Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Radhusdisco Morgan Larsson oktober 11, 2010

Filed under: En riktigt bra bok — bokslukarna @ 8:45 f m
Tags: , ,

En riktigt bra bok

Mitt första intryck när jag fick boken i handen var att den var tjockare än jag räknat med. Böcker av det här slaget brukar ligga på ca 200-250 sidor. Morgan har dock fått ihop hela 435 sidor om sin uppväxt i Trollhättan. Boken är ändå så lättläst att det inte känns som mer än ett par hundra när jag läser igenom den. Huvudpersonen i boken Morris är till stor del en beskrivning av Morgans själv under sin egen uppväxt. När jag så en intervju med honom under bokmässan i Göteborg sa han själv att 80-85 procent av handlingen är sant och resten fiktivt. Vi får följa Morris från det att skolan börjat till slutet av högstadiet. Det är en rolig historia full av händelser att känna igen sig i men också med en och annan heltokig episod som jag inte kan låta bli att fundera över om de tillhör de där sista 15 procenten. Det märks tydligt i boken att Morgan Larsson är en person som är van att använda språlet i sitt arbete. Språket i boken är lätt och jag riktigt flyter igenom handlingen. Det är dock själva handlingen som gör boken till en höjdare. Sant: Jag har själv vuxit upp i Kronogården och sen Lextorp i Trollhättan och igenkänningsfaktorn är därför hög. Jag är trots detta övertygad om , och har fått det bekräftat av andra, att även de som vuxit upp någon annanstans och även under en annan tid än 80-talet har mycket att få ut av denna bok. Har du vuxit upp i Trollhättan under åttiotalet måste du läsa boken, om inte… Läs den ändå det är en riktigt bra bok.

av Elin

 

5 Responses to “Radhusdisco Morgan Larsson”

  1. Martin Johansson Says:

    Vad ger du den för betyg?

  2. Annika Says:

    Ja Morgan Larsson har ett öga för detaljerna.

  3. […] en bok som jag hörde talas om tidigt under året och längtade efter att få läsa. Jag har redan recenserat boken, så det känns onödigt att göra igen. Jag vill bara än en gång tacka Morgan för denna resa […]


Kommentera

