Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Konsten att vara snäll av Stefan Einhorn november 1, 2010

Filed under: En riktigt bra bok — bokslukarna @ 10:12 f m
Tags: , , ,

En riktigt bra bok

Det var några år sedan nu som denna bok låg på topplistorna och plötsligt skulle läsas av alla. Jag var en av dem och nu när jag möblerar om i bokyllan fick jag syn på den och tänkte att detta är en bok vi behöver bli påminda om. Stefan Einhorns nya sätt att se på snällhet kändes så bra när jag läste denna bok och flera saker har stannat kvar hos mig.

Stefan skriver om björntjänster i boken. Att hjälpa någon att genomföra något som är bra nu, men inte håller i längden. Det är inte snällt. Om någon ber mig köpa ett paket cigaretter när jag ska till affären bör jag enligt Einhorn istället för att köpa cigaretterna istället vänligt men bestämt tala om för personen att den borde sluta röka. Det är att vara snäll på riktigt.

En annan sak som jag fastnat för i boken är att ”tanken inte alls räknas”. Det finns ingen människa som blir glad av att jag sitter hemma och funderar över om jag ska ringa upp den personen eller bjuda hem någon på middag eller hjälpa den stressade en eftermiddag. Om jag däremot ringer upp farmor, bjuder hem kompisen jag inte sett på länge eller erbjuder grannen att vakta barnen en eftermiddag. Då blir de glada. Då är jag snäll.

Detta och mycket annat i boken tål att tänkas på. Så ni som ännu inte läst boken gör det. Ni som redan läst den gör som jag och plocka ner den ur hyllan igen och tänk igenom innehållet. Låt oss skapa en lite snällare värld. På riktigt.

av Elin

 

Kommentera

