Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Coraline av Neil Gaiman november 11, 2010

Filed under: Absolut bäst — bokslukarna @ 9:35 f m
Tags: , , ,

Vår minibloggare var för trött för att få ihop ett inlägg till denna torsdag, så mamsen får rycka in. Vilken tur att morsan gärna läser ungdomslitteratur eller YA (YoungAdults) som vi så fiffigt plockat upp från det engelska språket. Eftersom torsdagarna är vikta åt den typen av littertur och vår minibloggare, Vera.

När jag skriver detta på onsdag kväll är det fortfarande Neil Gaymans födelsedag och jag har fortfarande på mig min svarta t-tröja på uppmaning av SF-bokhandelns blogg. Så vad passar bättre än en härlig Neil Gayman bok. Jag har läst två böcker av Gayman i mitt liv, men var inte imponerad av den första, Neverwhere, så det tog ett bra tag innan jag plockade upp en till. Men så när vi var på biblioteket jag och barnen så stod plötsligt Coraline där framför mig och uppmanade mig till ett nytt försök. Efter bara ett par sidor var jag oerhört tacksam över att jag inte gett upp utan gett den gode Neil en chans till.

Boken är fantastiskt bra. Välskriven och oerhört nyskpande. Coraline bor i ett hus med sina två alltför upptagna föräldrar när plötsligt en parallell värld öppnar sig med en ny mamma som lovar att vara med henne hela tiden, vilket hennes egen mamma ju inte hinner. Den nya mamman ser precis ut som den gamla och inget ska förändras om Coraline bara stannar kvar och ger sig hän åt den nya, andra, världen. Men Coraline som är en mycket intelligent liten flicka ser igenom den nya falska mamman och börjar genast leta efter en väg tillbaka till verkligheten. Men den vägen är svårare än man kan tro och det blir ett spännande äventyr. Boken har många oväntade svängingar och är som jag skrev ovan oerhört välskriven. Varje detalj beskrivs på ett sätt som gör att jag funderar på om det är nödvändigt att överhuvudtaget se filmen som gjorts av boken eftersom jag redan sett alla detlajer framför mig. Men jag kommer nog ge filmen en chans någon dag eftersom jag verkligen gillade denna story.

av Elin

 

Kommentera

