Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Utrensningen av Sofi Oksanen november 21, 2010

Filed under: Läsvärd — bokslukarna @ 5:15 e m
Tags: , ,

Vi läste Utrensningen i vår bokklubb och diskuterade den under vår bokfilmfestival för en vecka sedan. Boken inleds med att den äldre kvinnan Aliide Truu hittar en ung flicka liggandes på marken ute på sin gård. Flickan Zara säger sig vara på rymmen från sin man. Platsen är Estland och året 1992, ett år efter Estlands självständighet. Berättelsen varvas med tillbakablickar, dels från Aliides liv framlevt under den tyska och den sovjetiska ockupationen, och dels från Zaras liv från det att hon lämnar hemmet i det sovjetiska … , blir fast hos en trafficking-liga till det att hon lyckas ta sig fram till Aliides gård. De båda kvinnornas öden flätas samman allt mer som berättelsen byggs upp.

Jag, Hanna, tycker att det är en riktigt bra bok. Väldigt svår att läsa på grund av all den grymhet som boken innehåller, just för att grymheten är så verkligt förankrad. Oksanen berättar på ett fantastiskt sätt. Enkelt och rakt berättar hon Estlands moderna historia, berättar hon om dessa kvinnor som inte självklart är offer utan även förövare. Upplägget med att varva dåtid med ”nutid” (1992) funkar tycker jag. Det blir inte förvirrande utan snarare ett skickligt pussel. Jag läste boken framförallt på tåget, eftersom jag pendlar varje dag. Och det var så jag tog mig igenom den. Jag hade inte kunnat läsa om dessa grymheter innan jag skulle somna. Avsnitten om Zaras förhållande i trafficking-ligan fick jag nästan läsa med handen framför ögonen. Vad tyckte du Elin?

Som du redan till viss del  vet Hanna så hade jag jättesvårt att läsa denna bok. Jag lade undan boken i några veckor eftersom den fick mig att må så dåligt. Till slut tog jag dock fram den igen och är glad att jag lyckades avsluta den.  Som ni alla förstår berörde boken oss alla och det är livsöden som är så verkligt beskrivna och så otäcka att det är svårt att ta sig igenom, men också väldigt nyttigt att läsa för att bli påmind om att det finns sån här grymhet i världen och att vi måste jobba för att  motverka den. Boken är definitivt läsvärd, men ett bra tips är att ta god tid på sig och att lägga undan boken ett tag om det blir för mycket.

av Hanna och Elin

 

One Response to “Utrensningen av Sofi Oksanen”

  1. […] en klassiker än, men som jag gjort ett inlägg om en söndag som ju är vår klassikerdag, det är Utrensningen av Sofi Oksanen. En grym bok, men som jag tycker är så bra ändå och värd att läsas trots att […]


Kommentera

