Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Bästa Sci fi december 28, 2010

Revolt av Suzanne Collins

Bästa science fiction detta år är lätt och är samma val för både Elin och mig. I höstas kom den tredje och sista delen i Hungerspelen, en triologi som fullständigt överrumplade mig. Elin tipsade mig efter att ha läst första boken, och det var inte lätt att förstå grejen när hon beskrev handling och utgångspunkt i boken. Men efter att ha läst några sidor var jag fast och hängiven. Jag läste den med en ständigt jagad känsla. Andra boken höll mer än måttet och så var det dags för den sista och vi räknade dagarna. Skulle Suzanne Collins kunna leverera hela vägen, hur skulle slutet bli, var de stora frågorna för mig. Och enligt mig levde hon upp till alla förväntningar jag hade. Handlingen höll samma standard med en upptrappande spänning ändå till slutet. Allt var oviss och oförutsägbart, hur det skulle gå för Katniss, Peeta, Gale och de andra. Och vem Katniss skulle välja till slut. Jag gillar även Suzanne Collins mod att ta dö på några viktiga bikaraktärer som jag som läsare fäst mig mycket vid. Ämnet; krig i media/media i krig är aktuellt och för mig engagerande. Hela triologin är en nästintill gastkramande och definitivt njutbar läsning.

Kan bara hålla med dig Hanna. Boken är underbar och uppfyllde alla förväntningar, vilken tur det var. Just att Collins precis som Rowling vågar visa krigets hemska sidor i form av svek och döda favoriter gör böckerna extra bra. Jag tycker ju inte alls om sista Twilight (Breaking Dawn) just för att Meyer gör slutet så överdrivet socker sött där ALLA ska bli lyckliga. Ni som ännu inte upptäckt Hungerspels-triologin, nu är det dags. Sätt igång och läs så ni hinner igenom innan filmerna kommer, 2012 tror jag det är sagt och gissa om vi längtar.

av Hanna och Elin

 

2 Responses to “Bästa Sci fi”

  1. Johanna Says:

    Jag önskar jag inte upptäckt Hungerspelen… För då hade jag kunnat börja läsa dem nu. Haha! Världens bästa böcker.
    Det värsta med hela serien är Finnick. Jag älskade honom.
    Ha en bra dag!

  2. bokslukarna Says:

    Jag håller fullständigt med dig, både vad gäller att få chans att läsa hela hungerspelen för första gången och om Finnick. Han växte i mina ögon och jag blev paff över hans öde. Men en styrka hos författaren att kunna ta kål på sina karaktärer (får ju inte ske i onödan dock).
    /Hanna


Kommentera

