Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Bästa klassiker januari 2, 2011

Jane Austen

Emma av Jane Austen

Detta var svårt. Som ni vet är jag, Elin, fast i vad jag kallar klassikerträsket. Det innebär att jag läst många böcker i denna kategori. Efter en ordentlig funderare måste jag ändå säga att Emma är den bästa. Austen har en oerhörd förmåga att lura läsaren att bara se det hon vill och det är riktigt roligt att försöka se igenom de ibland övertydliga beskrivningarna av både personer och händelseförlopp. Just nu läser jag Förnuft och känsla och funderar över vilka som får varann i slutet.

The Great Gatsby av Francis Scott Fitzgerald

F. Scott Fitzgerald

Jag är ju klar med denna klassiker Förnuft och känsla och har sett filmen flera gånger innan så jag visste ju precis vilka som skulle får varandra. Mitt val av klassiker var också svårt även om jag inte läst fullt så många som Elin. Mitt riktiga klassikerval blir The Great Gatsby för den är intressant och ger en bild av 20-talets Amerika, glamoren, lättsinnet berättat på ett elegant sätt med tragiska livsöden. Jag ser att vi inte skrivit något längre inlägg om boken, så det har ni att se fram emot framöver. En annan bok som måste nämnas i årets böcker, som kanske inte är en klassiker än, men som jag gjort ett inlägg om en söndag som ju är vår klassikerdag, det är Utrensningen av Sofi Oksanen. En grym bok, men som jag tycker är så bra ändå och värd att läsas trots att den är kämpig att ta sig igenom pga grymheterna som beskrivs.

av Elin och Hanna

 

One Response to “Bästa klassiker”

  1. Elin Says:

    Jag gi8llade också verkligen Gatsby!


Kommentera

