Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger januari 4, 2011

Kanske är det lite elakt att blogga om en bok som just nu är svår att få tag på på svenska. Men själv har jag precis läst ut denna bok och eftersom trycket på den är stort i butikerna så borde nya exemplar komma snart. Kan ni inte hålla er så kan ni ju alltid pröva närmsta bibliotek, så fick jag slå ett slag för dem också. Nu till boken…

Vilken oerhört spännande idé det är att skriva om en man som reser i tiden och dessutom ofrivilligt. Att  välja att kalla boken för tidresenärens hustru istället för tidsresenären är något av ett genidrag. Även om boken ständigt växlar huvudperson mellan Henry, tidsresenären, och Clare, hans hustru, så känns det som Audrey vill berätta Clares historia. Det gör hon också. Boken börjar väldigt härligt tycker jag. Vi får följa Henry när han träffar den unga flicka som en dag när det möts i realtid ska bli hans flickvän och sedan hustru. Vi får genom tillbakablickar se hur Henry vid ung ålder upptäcker att han reser i tiden och hur den vuxna Henry ser till att träffa det tidsresande barnet Henry för att lära honom hur man klarar sig som tidsresenär. Hänger ni med? I bland blir avsnitten korta och det kan vara lite svårt att hänga med. Niffenger har också valt att krydda historien med härtesorger, droger och familjedrama för att skapa en riktig historia. För mig är det oerhört underhållande. När Henry återvänder till sitt eget bröllop känner jag mig avundsjuk. Tänk att få uppleva den dagen igen. Men mot slutet vänder boken och tidsresandet upplevs som allt mer farligt. Det är inte alltid hälsosamt att vakna upp varsom helst, närsom helst och dessutom utan kläder.

Det har säkert redan lyst igenom att jag verkligen gillade denna bok. Mot slutet kunde jag inte lägga ner den och jag blev aldrig besviken. Boken har ett oerhört driv och är svår att lägga åt sidan. De olika historierna vävs samman på ett makalöst sätt. Så ta nu och gå till bibblan, eller läs den på engelska, eller för all del vänta in nya ex av den svenska översättningen. För detta är läsvärt.

av Elin

 

2 Responses to “Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger”

  1. Hanna Says:

    Jo du, efter denna beskrivning måste jag bara läsa den! Låter otroligt spännande och som en bok som skulle passa mig som handen i handsken.

  2. […] emotionell bok. När jag lade ifrån mig boken kände jag mig nedstämd och lite tom. Precis som i Tidsresenärens hustru börjar boken med en stegrande positiv känsla, men efter inte allt för lång tid känns den […]


Kommentera

