Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Vilda svanar av Jung Chang januari 24, 2011

Filed under: En riktigt bra bok,Uncategorized — bokslukarna @ 7:18 e m
Tags: , ,

Historien i Vilda svanar, med underrubriken Tre döttrar av Kina, börjar 1909 när Jung Ghangs mormor föds. Detta är nämligen en skildring av Kinas historia under 1900-talet genom mor, dotter och barnbarn. Mormoderns fötter snördes, som brukligt var på den tiden, och vid 15-års ålder blev hon konkubin. Hon får en dotter som kommer att växa upp under helt andra omständigheter i det kommunistiska Kina. Hennes dotter i sin tur flyttar från Kina till London där hon bor idag.

Det som är mest fascinerande i denna historia är att vi här får Kinas historia beskriven på ett väldigt intressant sätt. De tre kvinnornas öden är oerhört spännande att läsa om samtidigt som jag lär mig oerhört mycket om Kina och dess historia. Jag hade inte en aning om hur lite familjenbanden spelade roll i det kommunistiska Kina eller hur oerhört blodiga revolutionerna som ägde rum i landet var före det att jag läste denna bok. Boken är välskriven och mycket spännande, men det är framför allt för historialektionen jag rekommenderar den. Skynda läs och lär!

av Elin

 

3 Responses to “Vilda svanar av Jung Chang”

  1. Lenamor Says:

    Spännande Söthjärtat. Jag lånar den gärna. Själv tänker jag på boken Anna, Hanna och Johanna. En liknande berättelse men om svenska förhållanden och lärorikt om inte så länge sedan i vårt eget land. Om du botaniserar i biblioteket på Elviusgatan finns den kanske kvar där.

  2. […] om boken har också C R M Nilsson, Bokslukarnas blog, Lyrans noblesser, Feministbiblioteket och och dagarna […]


Kommentera

