Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Hästarnas dal av Jean M Auel januari 26, 2011

Filed under: Läsvärd — bokslukarna @ 8:29 f m
Tags: , , ,

Jag skulle ju göra inlägg om hela serien fram tills dess att sista boken kommer i mars, med jämna mellanrum var det tänkt. Men så finns det ju så mycket annat att skriva om så det blev ett långt hopp mellan första och andra boken.

När jag läste Grottbjörnens folk, jag tror det var 84,  hade jag inte en aning om att det var en serie. Det här var ju långt före det att man googlade allt på nätet och hade alla svar i sin iPhone. Så jag minns att jag blev jätteglad när jag hittade andra boken i bokhandeln fast den kommit på svenska några år tidigare. Det var först då jag förstod att detta var en serie och det fanns fler böcker att vänta… och vänta har vi fått göra, men mer om det i senare inlägg.

Hästarnas dal, andra boken, börjar när Ayla lämnat stammen Grottbjörnens folk och ensam vandrar ut i världen. Jag kan fortfarande minnas hur första meningen i boken grep mig när jag som 14-åring började läsa boken. Jag minns fortfarande att första meningen är ”Hon var död”. I boken får vi parallellt följa Ayla och de två bröderna Thonolan och Jondalar som gett sig av på en lång resa ut i världen. Det är uppenbart att deras vägar kommer att korsas en dag, men före det ska Ayla lära sig att överleva på egen hand och bröderna har lång väg att vandra.

Som 14-åring älskade jag boken och än idag kan jag uppskatta äventyret och historialektionen. Det är dock inte en bok som skulle ligga långt upp i att läsa högen hos mig idag och någon omläsning lär det inte bli den närmaste tiden. Men om ni gillar lite äventyr och mycket kärlek så ge den en chans. Om det finns någon där ute som ännu inte läst den vill säga.

av Elin

 

Kommentera

