Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Fan musik februari 1, 2011

När jag började fundera över detta inlägg blev det väldigt långt. Vi har därför bestämt oss för att göra någon form av serie om ”fan-musiken” som är ett väldigt roligt fenomen. Vissa tisdagar kommer därför inlägg om musik som hör ihop med böcker att dyka upp. Var börjar vi då? Inte så svårt. Jag måste börja där det hela började för mig. När mitt Harry Potter intresse växte till sig började jag självklart googla allt som hade med Potter att göra på nätet och det dröjde inte länge före det att jag upptäckte Wizardrock, eller Wizrock som det förkortas. Wizrock är band som skriver musik med utgångspunkt i Harry Potterböckerna. Förgrundsgestalter i gengren är Harry and the Potters, även om det lär vara någon annan som för första gången gjorde en låt som handlade om min favorittrollkarl.

Harry and the Potters består av bröderna Paul och Joe de George och skriver musik utifrån perspektivet att de själva är Harry. Låtar som I’m a wizard och My teatcher is a warewolf beskriver lite om vad låtarna kan handla om. Wizrock gengren är större än man kan ana och det finns hundratals band som tillhör denna gengre. Det finns även ett antal svenska band och de ska vi så klart återkomma till en annan tisdag. Min favoritlåt av Harry and the Potters är Save Ginny Weasly from the Basilisk, njut…

Lägg märke till att de säger att spelningen äger rum på ett bibliotek. Helt underbart i mitt tycke. I somras hade jag själv det stora nöjet att få se Harry and the Potters här i Göteborg på Sinnet. Dessutom stannade de över hemma hos oss på natten och de var två otroligt trevliga killar. Jag hoppas verkligen att vi kommer träffas igen framöver.

av Elin

Här ser ni Wizrock fanset Elin tillsammans med idolerna. Joe till vänster och Paul till höger.

 

2 Responses to “Fan musik”

  1. Zachan Says:

    Är det bara jag som tycker att killen som står framför kameran i blå t-shirt liknar Rupert som spelar Ron? 😛


Kommentera

