Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Day 21 – Favorite book from your childhood februari 25, 2011

Hanna: Hur långt tillbaka går vi här undrar jag. Jag har hur många som helst. Alla Maria Gripes böcker; Anges Cecilia, Tordyveln flyger i skymning, Skuggan över stenbänken med efterföljande skuggböcker och I klockornas tid. Hon skrev på ett fantastiskt sätt och med krypande spänning. Jag tror intresset väcktes med sommarlovsteatrarna på radio. Helt fantastiskt att ligga och lyssna på köksgolvet i vårt sommartorp. Andra favoriter är Det blåser på månen av Erik Linklater, Momo eller kampen om tiden som vi tidigare tagit upp här och Anne på grönkulla förstås.

Elin: Egentligen håller jag med dig Hanna om att jag skulle kunna skriva om oerhört många böcker här. Men en bok sticker ut. Det är Godnatt Mr Tom av Michelle Magorian. Jag kan fortfarande minnas hur jag sparade sista kapitlet i flera veckor för att jag inte ville att boken skulle ta slut.

 

2 Responses to “Day 21 – Favorite book from your childhood”

  1. sara Says:

    Jag kommer ihåg Richard Scarrys böcker från när jag var riktigt liten. Jag vet inte om jag gillade dem men nåt var det. Annars väljer jag Den hemliga trädgården av Frances Hodgson Burnett. Maria Gripe måste också nämnas här.

  2. Lenamor Says:

    Peter Pan -jag inte bara läste boken – jag var Peter Pan.


Kommentera

