Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Stäppvandringen av Jean M Auel mars 16, 2011

Filed under: Läsvärd,Uncategorized — bokslukarna @ 11:38 f m
Tags: , , ,

Då fortsätter vi vår resa mot den 29 mars och sista boken om Ayla med just Aylas och Jondalars långa resa. Boken tar sin början när Ayla och Jondalar lämnat Mammutjägarna för att bege sig på den långa resan hem till Jondalars folk. Det är en lång resa och de råkar på mycket äventyr på vägen. På resan har de också med sig sina vänner från djurriket. Hästarna de rider på och en varg som länge gjort Ayla sällskap. På grund av att de är ett så konstigt följe får de mycket uppmärksamhet längs vägen.

När Stäppvandringen kom, 1990, hade jag kommit över min värsta romantikperiod. Det passade mig därför bra att denna bok är mer av ett äventyr späckat med fakta om europa i en svunnen tid. Visst finns romantiken där och det är inte så att jag hoppar över de sidorna, men de geografiska beskrivningarna gjorde att jag ständigt satt och funderade på var de befann sig just nu och jämförde med dagens föhållanden. Det var spännande. Nu är det fjorton dagar kvar tills sista boken kommer och jag har en bok kvar att fundera igenom. Det får väl bli under nästa vecka då.

av Elin

 

Kommentera

