Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Millennium mars 18, 2011

Jag, Elin, kan väl komma ihåg när jag kom i kontakt med Millennium-serien. Vi hade med oss vänner ut till landet och en av dem var mer eller mindre okontaktbar för att hon gett sig i kast med första delen. Min man skaffade boken och slukade dem. Om det inte varit för dessa två hade jag nog inte läst mer än 100 sidor av Män som hatar kvinnor. Jag tycker nämligen att boken har en oerhört trög start. Men de hejjade ivrigt på mig att fortsätta läsa och till slut var jag också fast och slukade alla tre böckerna. Jag tog mig aldrig tid att gå och se filmen på bio eller hyra den på DVD. Men nu när SVT sänder den, om än väl sent på kvällen, kan jag förstås inte hålla mig borta. För mig passar början av filmen oerhört bra. De hoppar över en massa av de händelser som tråkade ut mig när jag läste boken. Sen är det som vanligt när man gör bok av en film. Jag saknar vissa delar och tycker att handlingen känns forcerad. Men det måste man lära sig att leva med om man vill se filmadaptioner av bra böcker, och det vill man ju. Jag tycker därför filmatiseringen är oerhört bra. Noomi gör en fantastisk Lisbeth, även om jag hade sett henne något spädare framför mig när jag läste böckerna. Jag är inte helt förtjust i Mikael Nyqvist dock. Han är en jättebra skådespelare, men väldigt långt ifrån hur jag tänkt mig att Mikael Blomkvist ska se ut och jag kan inte låta bli att störa mig på det. Det kommer dock inte att hindra mig från att sitta uppe alldeles för sent de kommande söndagarna för att se alla delarna. Det är en bra story och filmerna är fulla av bra skådespelare. Så kolla ni också. Kollar du Hanna?

Ja, jag (Hanna) kollar! Dock blev det inte hela filmen i söndags, då jag inte orkade hålla mig vaken. Jag har sett filmatiseringarna innan, men inte denna långa version som SVT sände. Den tycker jag är mycket bättre och får fram personerna och historien på ett fylligare och matigare sätt som gör böckerna mer rättvisa. Jag läste böckerna något efter den stora hypen av dem. Hörde talas om dem på min dåvarande arbetsplats, hur de lovordades. Bredvid hyllningarna fanns vissa synpunkter på stålkvinnan Lisbeth, hur Stieg valt att sätta samman denna karaktär och hur störande och verklighetsfrämmande hon var. Jag har dock inga problem med att Lisbeth är som hon är och Noomi gör henne mycket bra. Mikael Nyqvist var kanske inte heller min version av Blomkvist, jag gillar honom i och för sig, fast han kan bli lite stolpig emellanåt. Jag måste säga att jag njöt av böckerna, alla tre. Jag gillar filmerna också, speciellt när de då får vara lite längre så att så mycket som möjligt från böckerna får vara med. Jag fascineras av allt researcharbete och efterforskningar som leder till att de löser fallen och sätter dit alla bovar. Det är min typ av spänningsroman/film.

av Elin och Hanna

 

One Response to “Millennium”

  1. sara Says:

    Jag slukade böckerna efter tips från en kompis och svärmor. Såg första filmen på bio och var skeptisk till många av skådisarna (Lena Endre), men blev helt tagen av Noomis Lisbeth. De andra filmerna har jag sett på TV och de håller måttet också, tycker jag.


Kommentera

