Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Murakami eftersnack ett mars 22, 2011

Vad kul det var att lyssna på P1s bokcirkel idag och höra vad Johanna Thydell, Babben Larsson, Lars Gustafsson och Marie Lundström hade att säga. Deras filosoferande och läsande av symboler lade en ny dimension till mitt, Elins,  läsande. Jag tror precis som P1arna, i brist på annat namn på gruppen, att det finns mycket symbolik i boken och märkte att jag kanske missat lite av det som de tänkt på. Därför är det kul att diskutera boken i omgångar. Jag kommer nu att se andra saker när jag om en liten stund slår upp sidan 150.

Jag har läst en bok av Murakami förut, Sputnikälskling, och tyckte om den mycket. Jag tycker mycket om även denna bok och ser redan fram emot att läsa mer av den japanske författaren. Jag som i vanliga fall brukar sky böcker som känns pladdriga älskar Murakamis språk trots att det är så många ord att jag borde bli dödstrött. Jag har ännu inte kommit på varför jag så lätt förlikas med Murakamis alla ord när jag annars har svårt för onödigt pladder i böcker. Kanske är det för att det är så kul att få en inblick i det japanska livet.

Fram till sid 149 har vi fått följa Toru Okada, en man som bestämt sig för att sluta jobba, troligen tillfälligt och låta sig försörjas av sin hustru. Parets katt har försvunnit och när Torus fru ber honom att leta rätt på katten börjar en hel rad märkliga händelser att rada upp sig. Toru får också på den korta tid av bara några dagar som boken utspelat sig flera nya bekantskaper, i första hand kvinnliga, i jakten på katten. Det känns som om Torus ganska stilla liv där dagens tunga beslut tidigare var vad han skulle laga till middag tagit en kraftig vändning.

Även jag, Hanna, tycker att det var väldigt kul att lyssna på deltagarna i bokcirklarna. Mer än vad jag kanske förväntade mig, just av den anledning som du nämner Elin att de får en att se andra saker än vad man själv ser när man läser. En sån sak var symboliken i kattens försvinnande, att det skulle kunna symbolisera fruns beteende och att även hon kanske kommer att försvinna ur Torus liv. En annan sak som fastnade när jag lyssnade, jag tror det var Babben som sa det, att hon inte såg framför sig hur Toru ser ut, bara hans händer, vad han gör osv. Och jag stämmer in där, det är liknande för mig. Jag ser nog lite mer av hans kropp, konturerna men ingen helt klar bild. Det kan ha med hur Murakami framställer berättarjaget, att jag på något sätt sätter mig själv i Toru under berättandet. Och hur Toru själv inte har någon bild av sig själv och riktningen i sitt liv. Slutligen något jag kommer att ha med mig när jag fortsätter läsa boken är bokcirkelns tankar om Kreta Kanos smärta, hur hon tidigare identifierat sig så med den enorma smärta hon upplever och hur den när den nu försvunnit påverkar hennes självidentifikation. Nu fortsätter vi!

av Elin och Hanna

 

3 Responses to “Murakami eftersnack ett”

  1. Hej tjejer! Ni missar väl inte min, Kafka på jobbet och A Fraction of the Webs konkurrerande podcast om samma bok? Lyssna på första avsnittet här:
    http://illusionernasblogg.blogspot.com/2011/03/podcast-premiar.html

    Ha det fint!

  2. Marie Lundström Says:

    Hej! Helt underbart att vi fått ett nytt uttryck: Göra en p1. Love it! Roligt att vi kunde tillföra något! Varmt, Bokcirkelns Marie Lundström.


Kommentera

