Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Sirila gentlemän sökes av Karin Brunk Holmqvist mars 26, 2011

Filed under: Läsvärd — bokslukarna @ 9:46 f m
Tags: , ,

Jag fick den här boken av en vän som på första sidan skrivit till mig: ”Vet inte varför men jag såg dig och mig framför mig när jag läste den här boken!” En vacker tanke och en vacker handling. Och jag förstår varför hon tänkte på oss, på ålderns höst, sittandes tillsammans, dricka förmiddagskaffe, ta oss an de problem som dyker upp som får tillvaron att hamna i otakt.

Sirila gentlemän sökes handlar om de två äldre damerna Alma och Margit. De bor tvärs över gatan från varandra i var sitt hus, i Tomelilla. De turas om att gå över till varandra och dricka förmiddagskaffe. En dag förändras allt, deras hus ska jämnas med marken för att ge plats för en infart till en ny stugby. I väntan på att få tillgång till sina nya pensionärsbostäder flyttar de till Solgläntans äldreboende. I och med detta börjar det hända saker för de båda damerna. Det blir dramatik på flera håll!

Jag tycker om att läsa om Alma och Margit och jag gör det med ett leende på läpparna. Ett favoritavsnitt är när Alma bjudit över Margit på det dagliga förmiddagskaffet och gjort sig till och dukat i finrummet med broderad duk med hålsöm, skira koppar och bredda smörgåsar med leverpastej och gurka, rökt korv med en klick röbetssallad, ost och tomatskivor samt ägg och sill. Dessutom tar Alma fram punchflaskan och bjuder Margit. Tänk att få ha det så.

av Hanna

 

One Response to “Sirila gentlemän sökes av Karin Brunk Holmqvist”

  1. Elin Says:

    Verkar vara en bra bok att ta till när fyrtioårskrisen ska komma om ett år eller så. Men blir nog inte så rädd för att bli gammal om man läser det här.


Kommentera

