Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Stad av glas av Paul Auster april 7, 2011

Filed under: Uncategorized — bokslukarna @ 9:11 f m
Tags: , ,

Det här är en annorlunda bok och det har varit spännande att läsa den parallellt med Murakami eftersom båda böckerna har ett drömlikt uttryck i vissa delar. Boken handlar om Daniel Quinn en deckarförfattare som genom en felringning råkar hamna mitt i en riktig deckargåta. Efter att ha läst några sidor upplever jag dock inte boken som någon deckare utan snarare som en mycket filosofisk bok som handlar om människor deras öden och om hur slumpen tillsammans med de val vi gör spelar stor roll i en människas liv. Som jag skrev i inledningen är boken väldigt annorlunda och jag upplever det som roligt att Auster väljer att använda sitt eget namn som den person felringningen egentligen skulle gå till. Att han sedan också dyker upp tillsammans med sin hustru Siri är ett mycket underhållande och intressant inslag. Boken ingår i den så kallade New York triologin och har varit perfekt uppladdning inför resan eftersom den inte bara utspelar sig i New York utan boken innehåller dessutom ingående beskrivningar på rutter som människorna går i staden och platser de befinner sig på. Jag har kunnat sitta och längta en hel del när jag läst och nu är jag på plats. När jag kommer hem väntar del två och del tre i trilogin på mig. Jag ska med nöje sätta tänderna i dem.

av Elin

 

Kommentera

