Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Invicible cities av Italo Calvino maj 3, 2011

Än en gång har jag lyssnat på en intervju med Daniel Radcliffe och fått ett bra boktips. Jag älskar när reportrar frågar honom om böcker eftersom han, enligt mig, har god smak vad gäller litteratur. I en intervju nyligen berättade Daniel Radcliffe att han under repetitionerna av musikalen ”How to succeed in business without really trying” läste denna bok. När vi var i New York nyligen bestämde jag mig för att hålla ögonen öppna efter boken och hittade den på Barnes and Nobels, den vid Union Square.

Boken handlar om ett samtal mellan Marco Polo, handelseresaren ni vet, och Kublai Kahn, en mäktig kung med stora landarealer i sitt rike. De sitter ofta och länge och samtalar om de städer Marco Polo besökt. Det är mest Marco Polo som talar och han beskriver på ett mycket filosofiskt vis de städer han besökt. Efter ett tag börjar Kublai Kahn att ifrågasätta om alla dessa städer Marco Polo beskriver verkligen finns och Polo svarar att de gör de förmodligen inte, eller så gör de de och det är i själva verket Kahn och Polo som inte existerar. Som ni nu förstår är boken mycket filosofisk och mitt tycke oerhört vackert skriven. Min egen tolkning av alla de städer Polo beskriver är att det är en och samma stad. Jag vill nog gärna se det som att Polo i boken är av ung ålder och ännu inte hunnit se så mycket, men drömmer om alla dessa städer som ofta går att se i en och samma stad. Kanske var det de drömmar som sedan fick honom att ge sig ut i världen.

För er som nu vill läsa boken måste jag ge er ett tips. Ta god tid på er. Mr Radcliffe beskrev att boken var bra för att man kunde läsa några sidor och sedan lägga undan den och repa en stund för att sedan ta upp boken och fortsätta läsa. Jag vill gå ett steg längre och säga att boken bör läsas på det sättet. Jag har bara läst några av de väldigt korta kapitlen varje gång jag plockat upp boken och gett mig själv tid att reflektera över innehållet i den. Det har känts rätt sätt att läsa denna bok på.

av Elin

 

One Response to “Invicible cities av Italo Calvino”

  1. Hanna Says:

    Den här vill jag verkligen läsa! Jag tänder direkt på din beskrivning av boken, Elin. Dels för det filosofiska och dels för att det är Marco Polo och Kublai Kahn. Det är figurer som jag tidigt tog till mig, fullkomligt älskade den serie som gick på, vad var det?, 1980-talet. /Hanna


Kommentera

