Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Det andra målet av Jonas Karlsson maj 4, 2011

Filed under: En riktigt bra bok — bokslukarna @ 9:01 f m
Tags: , , , ,

Jonas Karlsson… En kille jag föll pladask för när jag såg honom på TV i julkalendern ”Julens hjältar” 1999. Detta var före det att vi fått barn, men första avsnittet av kalendern skulle man se för att se hur det var. Sen var vi fast och det var mycket tack vare Jonas Karlssons roll som Hammarbyhunden, eller Julhunden som han själv kallade sig för att få hänga med i julgranspyntgänget. Sedan dess har det varit kul att följa Jonas Karlssons skådespelarkarriär och när jag hörde att han skrev böcker ville jag självklart läsa och se om han var lika bra som författare. Jag kom dock inte till skott och köpte någon av hans böcker förrän jag hittade Det andra målet under årets bokrea på Pocketshop.

Boken är består av flera noveller och det första som slår mig är hur oerhört lättläst den är. Jag slukar novell efter novell och det tar några stycken före det att det går upp för mig att jag behöver läsa med större eftertanke. Novellerna hänger nämligen ihop, precis som i filmen Short Cuts (ni minns den där helt fantastiska filmen som i slutet knöt ihop alla historierna på ett otroligt sätt, har ni inte sett den gör det). Att novellerna hänger ihop ger förstås ytterligare en dimension till en redan bra bok.

Jag gillar verkligen boken och i mitt tycke axlar Jonas Karlsson rollen som författare oerhört väl. Boken är, som sagt, lättläst, men full av klurigheter. Genom att inte namnge karaktärerna förrän efter ett tag och spela på mina, och säker många andras, fördomar skapar han hos mig en viss förvirring som sen får mig att skratta åt mina egna förutfattade meningar. Boken är framför allt mycket underhållande. Jag läste den under påsken och det var svårt att lägga undan den så därför tog det inte mer än ett par, tre dagar att läsa ut den. Jag ser redan fram emot att läsa mer av Jonas Karlsson. Sen skulle jag väldigt gärna vilja se honom göra teater också, får väl hålla ögonen öppna och dra till Stockholm när han går upp på scenen nån gång.

av Elin

 

Kommentera

