Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Giraffspråket av Anne-Christine Smith maj 16, 2011

Filed under: En riktigt bra bok — bokslukarna @ 8:37 f m
Tags: , ,

Anne-Christine Smith berättar i den här boken på sitt sätt om Giraffspråket. Det finns flera böcker om giraffspråket utvecklat från början av den amerikanske psykologen Marshall B Rosenberg omkring 1970. Giraffspråket kallas också Nonviolent Communication och är ett ematiskt sätt att kommunicera. Att ha en samverkande attityd och kommunicera ärligt med empati, alltså utifrån hjärtat i syfte att hjälpa varandra, förstå den andra parten. Rosenberg har tagit giraffen som symbol för att det är det djuret med störst hjärta och har långt mellan hjärta och hjärna, vilket då gör att den inte reagerar impulsivt utan stannar upp och reflekterar. Det finns även en symbol för det motsatta, det invanda, oreflekterande som resulterar i snabba reaktioner och denna symbol är vargen.

Anne-Christine Smith skriver enkelt (tolka nu detta positivt), konkret och igenkännande. Man kan läsa den här boken på olika plan, skumma igenom den och ta till sig den som känns ok eller gå djupare och verkligen testa. Det gör man som man vill. Jag kan rekommendera att man i alla fall kollar upp vad detta är för något för att medvetandegöra sig själv och hur man kommunicerar. Jag är själv otroligt intresserad av kommuniation, hur jag vi du kommunicerar i olika sammanhang, med oss själva, med andra och hur den kan förbättras. Jag kan säga att jag kände igen mig väldigt mycket i vargen, även när jag försöker kommunicera bra så är vargen där.

Kort sagt går det ut på att ta ansvar för sina egna känslor och tankar, skilja på önskemål och behov. Använda jag när jag formulerar mig istället för du och man. Skilja på vad någon är och gör. Lyssna och iaktta sig själv och den andra med närvaro. Själv uttrycka vad jag observerar, hur jag känner, vilka behov jag har och vilka mina önskemål är. Och med fokus på den andra lyssna in vad jag observerar, lyssna in och fråga efter hur den andra känner, vad den behöver och har för önskemål. Det är här jag själv brister kan jag erkänna. Jag har blivit ganska bra på att uttrycka hur jag själv känner och mina behov. Men att i stunden även lägga undan min egen besvikelse för att den andra parten inte lyssnar och visar att den vill förstå mig (enligt mig) och själv visa att jag lyssnar in den andra det är jag mindre bra på.

På mitt nya jobb fick vi på min avdelning ha en heldag med Anne-Christine Smith om dels giraffspråket, men konkreta övningar. Då fick jag ju chansen att tänka till och formulera mig utefter giraffspråket. Gisses vad svårt, som en positiv och samtidigt frustrerande utmaning. Det gick ju bra en gång, men att upprepat vara giraff när man möter en varg på andra sidan (och eller inom sig själv i tanken) var supersvårt och kräver övning. Och jag tänker öva! Något jag tar med mig från dagen var också något som Rosenberg sagt ”Enjoy the wolfshow!”. Alltså ha lite distans och humor när vargarna sätter igång. Det är något jag ständigt behöver påminna mig om (jag tar saker så allvarligt).

I boken finns olika citat, texter och dikter med från olika personer. Jag fastnade för ”Till eftertanke” av Sören Kierkegaard. Läs den här nedan.

av Hanna

Till eftertanke

Om jag vill lyckas
med att föra en människa mot ett bestämt mål,
måste jag först finna henne där hon är
och börja just där.

Den som inte kan det
lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra.
För att hjälpa någon
måste jag visserligen förstå mer än vad han gör,
men först och främst förstå det han förstår.
Om jag inte kan det,
så hjälper det inte att jag kan och vet mera.

Vill jag ändå visa hur mycket jag kan,
så beror det på att jag är fåfäng och högmodig och egentligen vill bli beundrad av den andre i stället för att hjälpa honom.
All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa
och därmed måste jag förstå
att detta med att hjälpa inte är att vilja härska,
utan att vilja tjäna.

Kan jag inte detta
så kan jag inte heller hjälpa någon

av Søren Kirkegaard

 

One Response to “Giraffspråket av Anne-Christine Smith”

  1. Elin Says:

    Läste om giraffspråket när min äldsta var i sin första riktiga trotsålder. Det var lätt att ta till sig detta sätt att tänka då. jag ahr ofta försökt praktisera detta med mina barn och upplever att det fungerar bra.


Kommentera

