Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Kjejsarinnans tofflor av Nikolaj Gogol juni 5, 2011

Filed under: Uncategorized — bokslukarna @ 12:34 e m

Så har jag äntligen kommit över en Nikolaj Gogol bok på svenska. Det är visserligen inte Petersburgnoveller som jag sökt med ljus och lykta efter under en längre tid nu utan en annan novellsamling. Faktum är att jag hittade en bok av Gogol i min svärföräldrars bokhylla. Det är tydligen där eller på antikvariat man ska leta.

Den novell jag nu läst är Kjejsarinnans tofflor och den var jättebra. Jag vet inte om djävulen är närvarande i alla ryska klassiker men efter att ha läst Mästaren och Margarita i vintras och nu denna är jag benägen att tro det. Fan själv spelar en avgörande roll i denna novell när smeden gör vad han kan för att få gifta sig med byns vackraste flicka. Berättelsen har mycket humor i sig och som vanligt när jag läser böcker från länder utanför den anglosaxiska världen slås jag av hur annorlunda de ofta är uppbyggda. Det skapar en spänning och jag som gillar att bli överraskad uppskattar det verkligen. Eftersom jag verkligen gillade denna novell känner jag att jag nu måste leta än mer intensivt efter Petersburgnoveller då Näsan och Kappan, som ingår där, ofta hyllas som Gogols bästa noveller. Hoppas att jag snart kommer ha en möjlighet att recensera dessa. Ett alternatvi är ju att ge upp mina försök att hitta den på svenska och helt enkelt köpa ett engelskt exemplar från Amazon, vi får se.

av Elin

 

One Response to “Kjejsarinnans tofflor av Nikolaj Gogol”

  1. Kertstin Says:

    Du kan få tag på denna bok genom bokbörsen http://www.bokborsen.se. Såg att den fanns där för 60:-


Kommentera

