Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Pottermore juli 27, 2011

Filed under: Absolut bäst — bokslukarna @ 12:56 e m
Tags: , , , , ,

I samband med att sista Harry Potterfilmen hade premiär pågick ett konvent i Orlando som hettye Leakycon. Konventet var anordnat av Leaky Cauldron och jag hade den stora fördelen att få delta. En av de mest spännande föreläsningarna var såklart den om Pottermore. Vi har läst allt vi kunnat om Rowlings nya projekt på nätet och det är sanslöst spännande att få veta mer om vad det kommer att innehålla, så här ser det ut idag. Därför gick jag såklart och lyssnade på Melissa Anelli och James Deely, som arbetat med Pottermore, när de berättade mer om vad vi kan förvänta oss. Under föreläsningen fick vi se hur Pottermore kommer att se ut och det ser fantastiskt ut. En del av de vi fick höra finns på Pottermores insider blog ochdet känns onödigt för mig att upprepa det ni kan läsa där. (På bloggen kan ni också se en bild från den föreläsning jag var på). Vad vi däremot fick som inte går att se av bloggen var en rundtur i det som ska bli Pottermore. Den digitala värld som de skapat är fantastiskt vacker och skiljer sig ganska ofta från det vi sett i filmerna vilket jag tycker är kul. Alla sidor som vi kommer att få besöka är godkända av Ms Rowling själv och även om filmerna är helt underbara betyder detta att vi nu kommer ännu närmare det orginal av historien som en gång växte fram i Jo Rowlings huvud. Några bilder har redan visats på nätet som små smakprov av det vi kommer att få uppleva i okober. Här är en av bilderna

På bilden går det att se hur man kan gå in på olika sidor och som Potterläsare känner vi igen oss i historien. Så vitt jag förstår så kommer vi alla tt bli sorterade när vi tar oss in på sidan. (Det kan bli traumatiskt för alla oss som anser att vi redan tillhör ett elevhem om vi nu blir sorterade i ett annat. Var ska jag göra av min slips då?) Sen kommer vi att på nytt ta oss igenom historien bok för bok och uppleva äventyr och klara av uppgifter. Gör vi det bra får vi poäng till vårt elevhem. I oktober kommer första boken att finnas tillgänglig och sedan kommer de andra att följa förhoppningsvis i lite snabbare takt än när världen väntade på de riktiga böckerna. Hemligheternas kammare är planerad till tidigt nästa vår.

Det mest fantastiska med sidan, enligt mig, är att vi kommer att få se nyskrivet material av Rowling. Hon har redan skrivit massor av förklaringar och fortsätter att lägga till nya tyexter hela tiden. Vi fick se ett par av dessa sidor när vi var på konventet och jag fick uppfattningen att det var mycket ny text och många nya beskrivningar som kommer att komma. Jippie!!

En annan sak som jag som förälder älskar är hur noga man är med säkerheten för barn och ungdomar och att det är helt gratis.(Förutom i shoppen där vi kommer att kunna köpa ljudböcker och för första gången Harry Potter- böckerna som e-böcker.) Efter att ha sett endel av de websidor som min dotter och hennes kompisar gillar att spela på är detta någoot som verkligen tilltalar mig. Så nu gäller det att jobba hårt med Veras engelska så att hon får ut så mycker som möjligt av Pottermore. För även om den ska lanseras på fem språk från början och fler ska tillkomma så lär det nog dröja innan den svenska versionen finns.

Vi som var på föreläsningen blev lovade att få någon form av förhandsinformation om vad som ska hända den 31 juli. Det är idag den 27 juli och jag väntar spänt. Om informationen dyker upp så kommer jag själklart att uppdatera det här. Sen ses vi alla på Pottermore i oktober…

av Elin

 

Kommentera

