Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

De målade grottornas land av Jean M Auel juli 28, 2011

Filed under: Rekommenderas ej — bokslukarna @ 9:27 f m
Tags: , , ,

Eftersom jag inte kunde släpa med mig 2 kilo bok på resan, det var problem med övervikt på hemvägen i alla fall, så fick jag läsa slutet om Ayla efter det att jag kommit hem. Jag har nu avslutat serien och måste väl erkänna att jag är mer besviken än jag trodde jag skulle vara. Att börja läsa boken var kul, nu skulle jag få se hur det gick för Ayla, Jondalar och alla de andra. Men ganska snart blev boken rätt så tråkig. Auel ägnar sig åt många och långa miljöbeskrivningar och beskrivningar av hur man gjorde på stenåldern. Dessutom förekommer alldeles för många, i min smak, återblickar till vad som hänt i de andra böckerna. Jag kan tycka att om man plockar upp del sex i en serie utan att ha läst de föregående fem så får man skylla sig själv. Vid del sex kan man skippa tillbaka blickarna och fokusera på historien. När sen en grupp, ledd av Nionde grottans andliga ledare, ger sig ut på en resa och tittar på gottor, grottor och mer grottor blir jag riktigt uttråkad.

Tillslut kommer jag till delen som det står om på baksidan av boken. Delen där Ayla börjar få svårt att hinna med sitt kall (yrke) och sin familj. Då blir boken något mer intressant. Men det känns som om jag läst boken förut när Ayla och Jondalar trots att de båda älskar varandra mer än vad som egentligen är möjligt börjar tvivla på den andras kärlek. Båda lägger hela skulden på sig själva och ingen kan ta första steget mot försoning. Tillslut behöver en stor katastrof inträffa för att de ska kunna återförenas, som vanligt. Det som grämer mig mest är dock att jag aldrig riktigt fick reda på hur det egentligen gick för Ayla. Visst vi fick ett par år till av hennes liv, men sen då. Trivdes hon med att tjäna moderna resten av livet, fick hon och Jondalar hordvis med ungar, jag funderar och funderar. Blir det kanske en bok till i alla fall? Jag anser mig inte ha fått slutet på historien. Fan-fic nån?

av Elin

 

Kommentera

