Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Dracula av Bram Stoker september 4, 2011

Det blev en hel del vampyrer under senhösten och sommaren. Det började med Interview with a Vampire, som vi kommer att ta upp snart då jag och Hanna läste den samtidigt. Sen läste jag ju Vampire Academy i början av semestern. Och så denna. När vi under vår semester i USA kom till en ö som hette Jekyll Island stötte vi på en av de mest charmiga boklådor jag någonsin varit inne i. Jag ska skriva mer om semestern och definitivt om bokhandeln längre fram. Turligt nog började jag få ont om litteratur när vi kommit så långt och köpte således Dracula.

Jag minns väl 1993 när filmen Bram Stokers Dracula gick på biograferna med Gary Oldman i huvudrollen. Det sades då att filmen var närmare originalet än någon av de tidigare Draculafilmerna varit. När jag nu läste boken så kom bilderna från filmen upp i huvudet och jag blev lite förvånad. I filmen skapar Oldman en Dracula som genom sin kärlek till Mina ändå får några sympatier, åtminstone från mig. I boken suddas alla dessa ut. Dracula är en ren skräckfigur som man med alla medel måste göra sig av med. Ibland är det så skönt med sådana här historen. Boven i dramat är kolsvart och inga gråzoner finns, han ska bort och sen kan alla leva lyckliga.

Handlingen i boken är den att den unge Jonathan Harker får i uppdrag att besöka en klient i Transylvanien. Där ska han hjälpa denna att etablera ett nytt boende i London. Klienten är självklart Dracula och när Jonathan, med hjälp av sina nära vänner, förstår vad som hänt drar en spännande jakt på monstret igång.

Berättartekniken i boken är jätteintressant. Historien berättas genom olika personers dagböcker, noteringar och brev till varandra. Ibland till och med via korta telegram. Det skapar en härlig dynamik och man får lära känna alla personer i ”jaktlaget”. Man skulle kunna tro att det blir rörigt av att berätta på det viset, men jag tycker inte alls det. Bara att det skapa en takt i handlingen som gör det än mer spännande.

Jag rekommenderar varmt boken och nu när hösten kommer närmare känns kanske en rysare ännu mer aktuell än den gjorde när jag läste den på Georgias heta stränder.

av Elin

 

2 Responses to “Dracula av Bram Stoker”

  1. Moderna vampyr böcker och filmer har en tendens att göra vampyrerna snällare och mänskligare, tacka vet jag orginalen där vampyrerna är genomonda varelser.


Kommentera

