Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Ayurveda för ditt sinne av Janesh Vaidya september 7, 2011

Filed under: Läsvärd,Uncategorized — bokslukarna @ 3:40 e m
Tags: , ,

Igår kväll var jag och lyssnade på denne man Janesh Vaidya, ayurvedaläkare från Indien och även verksam i Sverige. Det var en meningsfull, intressant och rolig föreläsning. Är du intresserad eller nyfiken av detta ämne kan jag varmt rekommendera att gå och lyssna på honom om du har möjlighet.

Janesh Vaidya har skrivit två böcker översatta till svenska. Hans första bok är en roman och heter I det sista regnet och kommer recenseras här längre fram i höst. Hans andra bok Ayurveda för ditt sinne är skriven för just svenska förhållanden och fokuserar en stor del på sinnet, en del av den helhet kropp och sinne utgör. Många andra böcker om ayurveda tar till största delen upp det fysiologiska. Janesh har som sagt lagt stor vikt vid att beskriva sinnets anatomi och grunderna för att lära känna din egen personlighet. Han har varit verksam i Sverige länge och ”forskat” mycket kring våra svenska förhållanden, vilket nu resluterat i denna bok. Jag har tidigare läst en annan bok om ayurveda, Ayurveda för kropp och själ, som jag tyckte var väldigt enkel och bra. Jag ser fram emot att läsa Janesh bok och se vad den ger. Han gav ett varmt intryck och kunde förmedla den flertusenåriga livsfilosofin på ett grundat och trovärdigt sätt. Janesh Vaidya har växt upp i Kerala i Indien med sin farmor som också var ayurvedaläkare, om jag förstod det hela rätt. Jag kommer med en längre recension av boken framöver.

Är ni nyfikna på Janesh Vaidya, om han kommer och föreläser i en stad nära dig, kolla: http://janeshvaidya.com/

av Hanna

 

Kommentera

