Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Banned books week:Räddaren i nöden av J D Salinger september 24, 2011

Samma dag som vi besöker bokmässan i Göteborg inleds Banned books week i USA.  Vi har varit och botaniserat i härliga böcker hela dagen, mer om det imorgon, och nu sitter jag här och funderar på varför vissa männsikor blir så uppretade av viss litteratur att de kräver en bannlysning. Själv blir jag bara riktigt irriterad när jag av någon anledning stöter på en riktigt tråkig bok. Men eftersom jag vet att vi alla har olika smak, det har inte minst bokcirklandet lärt mig, så finns det ingen anledninng att bannlysa böckerna.

Jag tänkte inleda den här veckan med en av min absoluta favoriter. Som också visar sig vara en riktig favorit när det gäller i första hand föräldrars önskan att bannlysa böcker och få dem bort från läroplanen och biblioteken. Boken är Catcher in the Rye (Räddaren i nöden på svenska) av J D Salinger. Räddaren i nöden som gavs ut 1951 har varit ifrågasatt sedan sin barndom. År 1960 fick till och med en lärare sparken eftersom han låtit sin klass läsa boken. Så sent som 2009 har frågan om bannlysning av boken varit på tapeten. Varför ifrågasätts då denna bok? Det handlar framför allt om tre saker, mycket alkohol, lite sex och oerhört många svordomar. Visst boken är full av svordomar och vår älskade Holden dricker alldeles för mycket. Men detta är en svart skildring av en tonåring som kommit i ett läge där han ifrågasätter allt ner till sin existens. Det kan inte skrivas som om man skrev en barnbok. Att jag är oerhört förtjust i denna bok vet ni redan on ni läst bloggen tidigare. Jag minns till och med att jag verkligen gillade språket i boken just för att det passar så bra till det Salinger beskriver. Denna bok är verkligen läsvärd och om ni vill protestera mot bannlysandet av böcker så är ett bra sätt att läsa denna och/eller någon av de andra böcker vi kommer ta upp under denna vecka. Själv kommer jag att rekommendera min dotter att läsa boken när hon blir tillräckligt gammal.

av Elin

PS. Bilden av boken ovan finns som tryck på t-shirt och det är just nu ett av de plagg jag önskar mig mest. Kanske får bli en internetbeställning till jul.

 

2 Responses to “Banned books week:Räddaren i nöden av J D Salinger”

  1. Malin Says:

    Visst är det en riktigt bra bok! Tragiskt att en del föräldrar verkar tro att de kan skydda sina barn från dåliga idéer/beteenden/språk genom att försöka förbjuda böcker.. varför inte bara fokusera på vad de anser vara bra/vettigt istället? Det är bara att hoppas på att folk fortsätter orka ta debatten om informationsfrihet så att det förhoppningsvis inte finns lika många förbudsivrare i framtiden.

    P.S. Det finns en riktigt sjysst affisch med just det bokomslaget av Catcher in the Rye! 🙂 http://www.ueb.se/store/article.phtml?id=BD021 (Själv äger jag en med Dorothy Parker)

    • bokslukarna Says:

      Kul med ett Holden fans till. Visst är bilden fin. Men jag tror nog att jag ska satsa på T-shirten vet inte riktigt vart jag skulle hänga postern. Tack för tipset i alla fall. Elin


Kommentera

