Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Banned books week del2 september 25, 2011

Filed under: Uncategorized — bokslukarna @ 9:42 e m
Tags: , , ,

Veckan med bannlysta böcker fortsätter. Idag tänker jag ta mig an en annan bok som jag också tycker mycket om och som varit ifrågasatt under många år. To kill a Mockingbird av Harper Lee, Dödssynden på svenska. Det var nog ungefär femton år sedan jag läste denna bok och jag har inte skrvit om den på bloggen tidigare. Boken handlar till största delen om rasmotsättningar och om en mycket rakryggad advokat, berättarens pappa.

Boken kom ut 1960 och har ifrågasatts från sjuttiotalet fram tills idag. Det är den oförskönade beskrivningen av rasmotsättningarna som ifrågasätts. Ibland använder man sig av andra förevändingar när man ifrågasätter boken som att ”svarta barn inte skulle må bra av att läsa den” eller att ord som ”nigger” förekommer i texten. Men precis som med gårdagens bok så måste vissa element förekomma när man skriver en bok om svåra saker. När jag nu funderar över dessa båda böcker så slår det mig att böckerna först och främst behandlar riktigt svåra och jobbiga ämnen. Den typen av böcker tilltalar mig verkligen, men så är det tydligen inte med alla. Jag tycker om att läsa om och analysera svåra ämnen. Ibland får böckerna mig att till och med ifrågasätta mig själv och göra nya värderingar i livet. Sånt är ju helt underbart. Det är synd att det finns så många människor som istället vill ta bort dessa lite jobbiga litterära mästerverk inte minst från skolorna. Om ungdomar istället får läsa sånt här i skolan och diskutera svåra ämnen så kanske en och annan kan se över sina värderingar. För det behöver man ju göra med jämna mellanrum. Läs gärna Dödssynden om ni inte redan gjort det och tala sen om vad ni tycker. Finns det någon anledning till varför man inte ska få läsa denna bok. Det tycker absolut inte jag!

av Elin

 

Kommentera

