Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Bokmässan september 25, 2011

Bokmässan! En av, för att inte säga, årets stora höjdpunkter här i Göteborg. Varje år i slutet av september känns det så lyxigt att bo i Göteborg och att slippa planera så mycket för att kunna besöka mässan. Så igår morse åt vi frukost som vanligt, så när som på att vi var en Bokslukare extra vid bordet, och tog oss in till stan och mässan. Väl där var kön lika lång som vanligt, men de senaste åren har det blivit mycket smidigare och ta sig igenom entrén så det går mycket snabbare än de köer jag minns från början av nittiotalet.

Väl inne försökte vi vara strategiska och hitta någon form av logik i hur vi skulle ta oss igenom mässan. Det gick inte så bra för det är så många saker som lockar vid sidan av det bestämda stråket. Så vi gick som vi ville och jag tror inte att vi missade något som vi ville se. För mig, Elin, blev det inte så mycket handlat, men jag fick många tips och idéer framför allt på ställen där jag kan ladda ner både e-böcker och ljudböcker. Så det ska jag sätta mig ner och gå igenom framöver. Som vanligt var det himla mysigt att besöka bokmässan. Jag blir ju lite, kanske fånigt, småhög av att befinna mig på ett ställe med så många böcker runt omkring mig. Det är så kul att bara gå omkring och titta på allt och att se alla författare och stanna till då och då och höra vad de har att säga. Vera hur var ditt mässbesök?

Det var som vanligt både mysigt och spännande att vara där. Jag hann med massa saker te.x att lyssna på en författare jag kände till. Jag köpte två böcker som jag velat ha länge. Den ena var Varg bröder del tre och den andra var Afrodite och sveket. Men det roligaste  var nog att bara strosa runt och ta det lungt. Hel utan utan förvarning höde jag någon ropa.”Kom och köp Dogges bok. Och där står han Dogge Doggelito. Det finns en serie som heter Valhall den är jättebra tycker jag och så träffar vi författaren Peter Madsen vi köpte en bok och lät honom signera. Han ritade också Fentris ulven på samma sida jag i alla fall tyckte det var en stor ära att få träffa honom. Hur hade du det Hanna?

Jag hade det jättebra och mysigt, mer er Elin och Vera m.fl. Min behållning var precis som er att strosa, titta och insupa vänner och böcker. Min påse hem var heller inte särskilt tung och den bestod av barnböcker till min son. Jag hade velat köpa ”Kokain” av Lars Weirup och Erik de la Reguera efter ett tips från bokklubbsträffen kvällen innan. Författaren var lämpligt där och signerade, men inte hade de ett enda exemplar av just den boken kvar. Så kan det bli. Jag glömde att köpa ”Den felande länken”, den sista delen i triologin av Stefan Tegenfalk. Men den ska läsas så småningom. En fin bokmässa 2011 hade jag i alla fall. Vi möts nästa år igen!

av Elin, Vera och Hanna

 

Kommentera

