Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Banned Books Week Del 3 september 26, 2011

Filed under: Uncategorized — bokslukarna @ 9:39 e m
Tags: , , ,

Idag fortsätter vi med en annan bok på Banned Books Week; Slaughterhouse Five, Slakthus 5, av Kurt Vonnegut. Jag fick den som födelsedagspresent för snart 5 år sedan. En utmärkt gåva. Jag gillade den skarpt från första början. Det var den första boken jag läste av Kurt Vonnegut, trots att Bokslukarkollegan Elin talat om denne författare ända sedan vi gick på gymnasiet. Orsakerna till att den förbjöds på flertalet ställen i USA och brändes på bål var bland andra vulgärt språk, anstötlig, kvinnoporträtteringen, ansågs våldsam, sexuella skildringar och religiösa referenser. Samtidigt var den populär bland pacifister. Jag är generellt inte så förtjust i krigsskildringar men den här kunde jag ta till mig på grund av Vonneguts speciella och lekfulla sätt att skriva. Språket är underbart och vilken fantasi. Brutal verklighet skildras med humor.

Boken gavs ut 1969 och handlar om Billy Pilgrim, mannen som överlevde Dresdenbombningarna under andra världskriget. Titeln är just ett fångläger i Dresen som inryms i ett kylrum långt ner under jorden i ett slakthus (Slakthus 5). Kurt Vonnegut var själv krigsfånge i Dresden vid tillfället. Boken berättas genom flera parallella händelser. Bokens huvudperson ”hoppar” mellan tid och rum och det förekommer även utomjordingar. De starka skildringarna hanteras i bland med en slags axelryckning av Vonnegut genom en ständigt återkommande fras ”så kan det gå”. En aspekt som är en bra påminnelse och som även kan vara svår att förhålla sig till i livet.

Jag kan egentligen bara hålla med Elins argumentation från igår. Att svåra ämnen bör tas upp i litterär form, återkommande, på flera olika sätt och sedan analyseras, diskuteras och läsas om och om igen.

av Hanna

 

Kommentera

