Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Äntligen Pottermore… oktober 1, 2011

…för er alltså. Själv har jag ju haft den stora förmånen att njuta av Pottermore i några veckor nu. Som Beta användare har jag ju fått gå in på Pottermore i förväg och det har varit så kul. Jag har samlat föremål i min koffert och köpt på mig allt jag behöver i Diagongränden kommit till Hogwarts och spenerat tid där. Det har varit jättekul. Bilderna är ljuvligt vackra och jag tycker det är jättebra att det inte överensstämmer med de bilder vi har fått i filmerna. Det ger liksom en helt ny dimension till upplevelsen. Men för en person som jag som älskar J K Rowlings texter så oerhört mycket är förstås de nyskrivna texterna det bästa. I varje kapitel finns texter som förklarar namnval, platser och bakgrund till mycket av det som händer i böckerna. Det är i mitt tycke det bästa med hela Pottermore.

Nu finns det förstås många som vill diskutera hur Rowling använder detta som ett PR-trick för att hålla igång läsandet av hennes böcker nu när alla filmer gått upp på bio. Jag tror också att det är en av anledningarna till att Pottermore skapats, men det är så bra och så snyggt att jag gärna låter Rowling komma undan med det. Vi kommer ha många roliga timmar i denna värld när vi är på Pottermore, ser om filmerna, besöker Wizarding World of Harry Potter eller, det jag fortfarande älskar mest, läser om böckerna gång på gång. Men Pottermore har öppnat så varför hänger ni här gå genast vidare till Pottermore och skaffa ett konto så ses vi där.

av Elin

 

Kommentera

