Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Nobelpriset i litteratur oktober 6, 2011

Filed under: Uncategorized — bokslukarna @ 9:22 f m
Tags: , , , , , ,

Idag är det alltså dags att avslöja vem som får Nobelpriset i litteratur. Jag, precis som de flesta andra boknördar, är väldigt nyfiken. Men jag är inte nyfiken för att jag har en massa kvalificerade gissningar på lut. Nej, det är bara att erkänna att så är det inte. Jag har inte den blekaste. Av alla namn som omnämns så tror jag bara jag har läst Murakami. Han är jättebra och det skulle vara kul om han fick det. Men ännu roligare tycker jag nog att det är om det som vanligt dyker upp ett namn som jag aldrig hört förut. (Jag är väldigt opretatiös i mitt läsande.) För om inte Nobelpriset fanns hade jag nog aldrig läst varken Herta Müller eller Le Clézio och jag gillade dem. Saramago och Doris Lessing hade jag nog plockat upp förr eller senare ändå. Så se nu till och välj något riktigt otillgängligt, som jag aldrig hört förut är ni snälla. Men se för guds skull till att det är författaren som är otillgänglig och inte texterna, för det har jag inte mycket till över för.

av Elin

 

Kommentera

