Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Tordyveln blir film oktober 21, 2011

Filed under: Film av boken — bokslukarna @ 9:41 f m
Tags: , ,

Det här vet väl nästan alla redan om, men vi har missat att skriva om det. Tordyveln flyger i skymningen ska bli film. Detta är något som vi Bokslukare ser fram emot. Jag har läst boken för mina barn och de uppskattade den lika mycket som jag gjorde när jag själv läste den i början av åttiotalet. Vi som dessutom minns radioinspelningen från den tiden kanske precis som jag kommer ihåg att barnen trots att historien utspelar sig i Småland hade en klingande stockholmsdialekt. Vågar vi hoppas på att så inte blir fallet i filmen? Hela småland är ju fullt av smålänningar. Det måste väl gå att hitta några ungar där med skådespelar talang.

Inspelningarna är planerade till 2013. Så vi får vänta ett tag på premiären.

av Elin

 

4 Responses to “Tordyveln blir film”

  1. Elina Says:

    Nejmen, vad intressant! 😀

  2. Jag älskade Maria Gripes böcker som barn och särskilt Skuggan över stenbänken-serien, men filmatiseringen från sent 1980-tal blev en jättebesvikelse. FIlmen Glasblåsarns barn är förfärlig och Agnes Cecilia har jag inte gett någon chans, så den kan jag förstås inte tycka något om. Men som gammalt Gripe-fan hoppas jag att Tordyvelfilmen blir bra!

    • bokslukarna Says:

      Jag älskade också skuggbok serien. Såg faktiskt aldrig filmatiseringen och blir ju inte sugen på att göra det nu. Vi får tillsammans hålla tummarna för en bra tordyvel.


Kommentera

