Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Beauty Queens av Libba Bray november 11, 2011

Filed under: En riktigt bra bok — bokslukarna @ 9:37 f m
Tags: , , ,

Som trogna läsare minns var jag på ett konvent i Orlando i somras. En av dagarna var allmänt om ungdomslitteratur och resten av dagarna var Harry Potter för hela slanten. Under ungdomslitteratur (YA) dagen kom jag i kontakt med en författare jag hört väldigt lite om förut. I en panel satt Libba Bray och pratade om relationen mellan författare och redaktör, en väldigt intressant panel. Under diskussionen nämnde hon att hon fått i uppdrag av sin redaktör att skriva en bok som skulle vara en ”ripoff” på Flugornas Herre, men med tjejer istället för killar på ön. Alltså ett plan med tjejer kraschar på en ö, vad händer? Hon berättade att hon ganska snart kom på idén att tjejerna skulle vara ett gäng unga kvinnor på väg till en skönhetstävling. Jag tyckte idén lät briljant och köpte förstås boken. Nu har jag dessutom hunnit läsa den.

Från början hade jag lite problem med boken. Jag tänkte för mycket på Flugornas Herre och försökte att lista ut vem av karaktärerna som kunde jämföras med Ralph, Piggy och Jack. Efter ett tag gav jag dock upp med detta och lät mig dras med i de sanslösa äventyr som skönhetsmissarna råkar ut för på ön. Då blev det mycket roligare. Rolig är dessutom den största behållningen av denna bok. Allt i boken känns oerhört överdrivet, men på ett finurligt och kul sätt. Jag har skrattat mig igenom denna bok som på intet sätt är lika hemsk som Flugornas Herre. Vill ni ha ett äventyr, men framför allt ett gott skratt, så ska ni ge denna bok en chans. Jag kommer definitivt ge Libba Bray flera chanser till för jag gillade boken.

av Elin

 

Kommentera

