Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Nobeldagen december 10, 2011

Nobeldagen är här. I Stockholm sitter uppklädda människor och äter middag. Framför TVn sitter jag och Vera och kollar igenom Tranströmers bok en sista gång till slut bestämmer vi oss båda för var sin favorit. Vi fastnar båda för tidiga dikter. Vera gillar ”Från Berget” ur den Halvfärdiga Himlen från 1962 och jag har fallit för ”Dygnkantring” ur 17 Dikter från 1958. Över lag måste jag säga att jag uppskattar de tidiga dikterna mest. De senare dikterna är ofta ganska långa och i mitt tycke lite väl vemodiga. De tidiga andas hopp och det tycker jag om.

Förutom att jag och Vera plockat ut favoritdikter har två läsare hört av sig och vill framhäva Östersjöar 1974: V samt Postludium som sina favoriter. Skriva gärna i kommentarerna vilka era favoriter är. Det är så kul att se hur olika vi alla tänker.

Som avslutning denna Nobeldag en Tranströmer:

Dygnkantring

Stilla vaktar skogsmyran, ser i intet
in. Och intet hörs utom dropp från dunkla
lövverk och det nattliga sorlet djupt i
sommarens canyon.

Granen står som visaren på ett urverk,
taggig. Myran glöder i bergets skugga.
Fågel skrek! Och äntligen. Långsamt börjar
molnforan rulla.

av Elin
 

Kommentera

