Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Det var inte mitt fel av Ann Heberlein december 19, 2011

Såhär i julveckan känns det som om det vore tjänstefel att inte komma med lite sista minuten boktips till alla er som känner för att slå in en bok till någon i jul. Måndagar är ju en dag då vi försöker pusha för lite ”duktiga” böcker på denna blogg. Då passar det ju alldeles utmärkt att jag i dagarna läste ut Ann Heberleins bok ”Det var inte mitt fel”-om konsten att ta ansvar. Jag gillar verkligen denna bok. Jag har läst endel av de här böcker som kommit de senaste åren om självkänsla och att man ska gilla sig själv. Vilket såklart är himla viktigt. Men för mig blir Heberleins bok den pusselbit som får helheten att falla på plats. Visst ska man gilla sig själv. Men om det finns saker i mitt liv som jag inte gillar så har jag inte bara möjligheten utan kanske till och med skyldigheten att ändra på dessa. Att ta ansvar för mina val i livet och för mig som förälder att lära mina barn att göra det är såklart jätteviktigt och Heberlein beskriver detta på ett ibland nästan för självklart vis. Men med exempel som är lätta att känna igen visar hon att vi bör ta mer ansvar för våra val i livet och inte låta oss ledas av vad andra vill eller tycker om oss. Att vi dessutom ska ta gemensamt ansvar för att skapa ett bättre samhälle känns väl också som en himla bra idé. Jag tycker att de flesta människor borde läsa denna bok och inte minst vi som är föräldrar. Så detta är en utmärk julklapp till alla som är läskunniga.

av Elin

 

Kommentera

