Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren december 20, 2011

Dagens julklappstips är en fantasy bok, såklart. Det är ju ett ämne vi gillar och som vi brukar hålla oss till på tisdagar.  Efter att ha köpt och sträckläst Cirkeln i helgen måste det bli den bok jag rekommenderar om du vill passa på och köpa en fantasybok till någon i julklapp. Jag inser att vi inte är ensamma om att tipsa om denna bok, men den förtjänar allt beröm den fått. Redan efter att jag börjat läsa boken gjorde jag ett inlägg om hur den fångade mig och hur svårt det var att lägga den ifrån sig. När jag nu läst ut boken, det tog helgen och en knapp timma igår kväll, kan jag nöjt konstatera att den höll måttet hela vägen. Det är så mycket mysigt att känna igen från andra böcker; häxor, magiska böcker och mer som jag inte vill avslöja för er som ännu inte läst, men boken har också tillräckligt mycket nytt för att det inte ska bli igenkänning till tråkighet.

Boken utspelar sig i Engelsfors i Berslagen och huvudpersonerna är sju elever som går i samma skola, men inte har mycket annat gemensamt. Men mystiska saker börjar hända med alla sju och magin kommer att tvinga deras öden samman. Det är så svårt att skriva något om handlingen utan att avslöja för mycket, så jag nöjer mig med de meningarna. Mitt huvudsakliga budskap är dock det att boken är fantastiskt bra. Köp den till någon i julklapp och ställ genast upp dig på listan över de som ska låna. Eftersom det inte tar många dagar att läsa ut denna sträckläsningsbok kommer du att ha något att läsa senast till trettonhelgen. Sen kan vi tillsammans längta efter del två som ska komma ut mars/april nästa år. Jag ska alla fall sitta och vänta och kasta mig till bokhandeln när den kommer ut. Tills dess kan vi ju hänga på Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgrens sidor. Där man också kan läsa att Cirkeln ska bli film. Vilket är väldigt lätt att förstå när man läser boken.

av Elin

 

Kommentera

