Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Ljudböcker december 28, 2011

Filed under: Uncategorized — bokslukarna @ 9:04 e m
Tags: , ,

Aldrig har det varit så tydligt för mig hur viktig uppläsaren är av en ljudbok är. Idag lämnade jag tillbaka Hobbiten till biblioteket efter ett kapitel för jag stod inte ut med uppläsningen. Störde mig också en hel del på översättningen det ska erkännas, men jag hade kunnat stå ut med den om inte alla figurer i boken hade helt fel röster. Jag var så irriterad att jag till och med glömde kolla vem som läste. Nu laddar jag istället ner en brittisk variant från iTunes. Det må kosta dryga hundralappen, men det är en bra uppläsare.
av Elin

 

8 Responses to “Ljudböcker”

  1. Bokparadiset Says:

    Av den anledningen har jag inte vågat mig på att prova ljudböcker, är så rädd att rösterna ska va helt fel eller att man inte står ut med att lyssna på dom!

  2. Anna Sjöberg Says:

    De svenska ljudböckerna av Harry Potter läses av Krister Henriksson, helt fantastiska!! Han har egna röster till alla personer/varelser i böckerna och det är underbart att lyssna på!

    • bokslukarna Says:

      Dottern har lånat en av dem på bibblan och jag tyckte de var hamla bra oxå. Stephen Fry använder oxå olika röster. Det är nog det som gör att jag föredrar skådespelare som läser framför författarna själva. /E

  3. Hanna Says:

    En uppläsning jag njöt av var ”Änglar och Demoner” av Dan Brown. Svenska uppläsaren Johan Rabaeus. Enormt underhållande. Jag hade nog inte läst boken, men att lyssna på honom var faktiskt sann underhållning. Ett tips till någon gång ni vill njuta av en bok med ögonen slutna. /Hanna


Kommentera

