Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Abraham Lincoln Vampire hunter av Seth Grahame-Smith januari 17, 2012

Detta är en otroligt fascinerande bok. En del av er kanske känner Seth Grahame-Smith som författaren till Pride and Predjudice and Zombies, men för min del är detta första boken jag läser av Grahame-Smith. Nu är jag dock väldigt sugen på Pride and Predjudice and Zombies efter att ha läst ut den. Redan där avslöjade jag att jag verkligen gillade denna bok.

Handlingen i boken är ganska lätt att lista ut med hjälp av titeln. En kille som drömmer om att bli författare kommer över ett antal böcker som visar sig vara Abraham Lincolns dagböcker. Av dessa framgår att Abes mor blev dödad av en vampyr när han var mycket ung och att detta ledde till att han svor att ta död på varenda vampyr i hela USA. Detta var starten till han, vid sidan av sin politiska karriär, hade en bisyssla som vampyrjägare. Han lyckas under sin livslängd ta död på en herrans massa vampyrer även om han inte riktigt lyckas utrota dem från hela landet. (Men det visste ni ju redan eftersom ni läst Twilight.) Killen som kommit över dagböckerna sätter förstås ihop dem till en bok och det är den jag just läst, eller hur?

Historien om vampyrjägaren är kul, men det roligaste med boken är alltid författaren lagt ner på att gräva fram Lincolns historia. Samtidigt som jag tar del av en kul fantasyberättelse så lär jag mig en hel del om USAs historia och det är ett kul sätt att få del av den. Boken rekommenderas således varmt.

av Elin

 

Kommentera

