Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

The fault in our stars av John Green februari 11, 2012

Filed under: Absolut bäst — bokslukarna @ 2:29 e m
Tags: , , , ,

Här kommer lite lördagsgodis. En påse full av sött men också en hel del surt.

Jag anser att det inte är att avslöja för mycket att detta är en sorglig bok, när boken börjar med ett möte i en cancersupportgrupp. För oss som följt John Green på nätet förstår vi att boken kommer drabba oss hårt redan när vi läser To Esther Earl. Om ni inte känner till Esther kan ni läsa mer bland annat här.

The fault in our stars handlar om Hazel som är sjutton år gammal och lever med cancer. Hon kommer inte att bli botad, men hennes mediciner håller henne vid liv. Genom supportgruppen träffar vi också framför allt två andra ungdomar som genom boken blir Hazels närmaste vänner, Augustus Waters och Isaac. Vi får också en inblick i hur livet fungerar för Hazels föräldrar även om det är en ganska liten del av boken. John Green är en fantastisk författare, vilket jag påpekat flera gånger förut. Han får mig att skratta och gråta i nästan varje bok. I denna bok gråter jag nog faktiskt mest. Inte bara för att den är sorglig utan också för att det finns så oerhört vackra och berörande stycken i boken.

Det är definitivt en bok för alla och jag hoppas verkligen att den kommer att översättas till svenska. Nu har ju i alla fall två av Green böcker kommit ut på svenska så vitt jag vet och jag tycker helt klart att han behöver en större läskrets i Sverige eftersom det är en oerhörd kvalitet i hans böcker. Om ni läst John Green förut så har ni säkert redan skaffat hem denna bok, för har man börjat läsa hans böcker kan man inte sluta. Har ni inte läst Green förut är det hög tid nu. Skaffa genast hem The fault in our stars och sätt igång.

av Elin

 

2 Responses to “The fault in our stars av John Green”

  1. Amanda Says:

    Boken ska översättas till över tjugo olika språk, där svenska är inkluderat. Så underbart! Jag skulle tycka synd om alla som antagligen inte skulle kunna läsa den om den inte blev översatt.

    • bokslukarna Says:

      Vad kul att höra. Ja, nu när Var är Alaska och Den andra Will Grayson getts ut på svenska så borde ju även denna översättas. Jag blir verkligen glad när jag läser din kommentar. Tack för informationen.Nu kommer jag kunna köpa boken till min man som envisas med att läsa på svenska. /E


Kommentera

