Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Inflation i filmatiseringar mars 15, 2012

När jag läste Göteborgs-Posten i morse så utropade jag ett spontant NEJ! i min ensamhet vid frukostbordet. Det fanne en notis om Hungerspelen och att filmerna beräknas bli lika stora eller större än Twilight filmerna. Men vad jag reagerade på var att det stod att det finns planer på att göra fyra filmer. 4! Vad är det frågan om? Breaking Dawn behövde inte bli två filmer och det behöver inte Mockingjay heller. Sista Harry Potter boken var så späckad av infromation och lösa trådar som skulle knytas samman att jag hyllar initiativet att dela boken i två och göra två filmer. Men i Twilight och Hungerspelen är det inte fallet. Där är det bara ett sätt att dra ut på en förmodad publik succe och tjäna mer pengar. Eller finns det någon form av prestige i att göra två filmer av en bok? Ok, nu har jag fått skriva av mig och det känns lite bättre. Jag ser i alla fall fortfarande fram emot Hungerspelens premiär nästa vecka och kommer med största sannolikhet att se alla filmerna så fort de kommer ut, även den fjärde.

av Elin

 

Kommentera

