Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Gregor the Overlander av Suzanne Collins mars 20, 2012

När nu så många av er läst och gillat Hungerspelen måste jag passa å att tipsa om Gregor the Overlander. När två av Bokslukarna besökte New York för ett år sedan köpte vi båda första delen i serien Gregor the Overlander som består av fem böcker. I somras köpte jag den andra och i dagarna har jag laddat ner den tredje till min Kindle app.

Gregor the Overlander serien handlar om Gregor vars far är försvunne och därför lever hans familj väldigt fattigt då deras mamma har svårt att försörja dem alla på en lön. De bor i New York och hela familjen får hjälpas åt för att få ihop pengar till mt och hyra. En dag när Gregor är nere i tvättstugan och tvättar samt passar sin lillasyster Boots råkar de falla ner i ett hål som finns i tvättstugan och hamnar i underlandet. I underlandet finns människor som är mycket bleka eftersom de bott under jord sedan 1600-talet. Där finns också gigantiska råttor och insekter bland annat i form av kackerlackor. I underlandet har befolkningen väntat på en krigare från Overland och när Gregor dyker upp tror många att det är han.  Han blir iväg skickad på ett stort äventyr och kan inte säga nej om han någonsin vill komma tillbaka till jordens yta.

Serien om Gregor the Overlander är skriven före Hungerspelen. Den är skriven för en yngre publik, anser jag, men det gör den inte mindre spännande. Suzanne Collins har som många av er nu vet att oerhört bra sätt att driva en historia framåt och så även i Gregor-böckerna. Böckerna är därför spännande och ganska humoristiska. Jag har uppskattat dem jag läst jättemycket och kan verkligen rekommendera dem. De är svår att få tag i i en svensk bokhandel, men på nätet eller på Kindle, inga problem. Tyvärr tror jag inte böckerna finns översatta till svenska. Jag hoppas verkligen att Collins får ett uppsving i och med Hungerspelsfilmen och att det kan leda till att även dessa böcker översätts. Då ska min dotter Vera få dem allihop av mig.

av Elin

 

2 Responses to “Gregor the Overlander av Suzanne Collins”

  1. Karin Says:

    Hej!
    De kommer på svenska om ca 1 år, våren 2013!
    /Karin, Bonnier Carlsen Bokförlag


Kommentera

