Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

En dag av David Nicholls april 11, 2012

Filed under: En riktigt bra bok — bokslukarna @ 4:04 e m
Tags: , , , , , ,

Måste göra ett litet annorlunda inlägg här. Hur ska jag kunna skriva om denna bok utan att spoila (snygg svenska va?) den för er som inte läst den när det är så mycket av det som händer mot slutet som jag vill prata med er som läst om? Hummmm

Jo så här gör jag. Ett vanligt inlägg som sedan kommenterar och i den kommentaren får ni alla vara beredda på att slutet avslöjas. För er som läst boken eller kommer att göra det så får ni gärna läsa kommentaren och skriva om ni delar mina synpunkter där. Så spoilers i kommentarerna alltså. Nu är ni varnade.

En dag handlar om Emma och Dexter som träffas på en studentfest 1988 och som nästan blir ett par, men som blir vänner istället. Trots deras olika personligheter håller de kontakten genom åren. I början mycket tack vare att Emma är hemligt(eller ja, Dex kanske vet om att hon är kär i honom men väljer att inte tänka på det) förälskad i Dexter, längre fram för att de har utvecklat en varm vänskap. Boken berättas genom att vi ständigt får träffa Emma och Dexter den 15 juli varje år från 1988 och 20 år framåt. På detta sätt får vi se hur deras vänskap utvecklas och ibland nästan avvecklas. Vi får också följa Emma och Dexters separata liv förälskelser, karriärer, brist på karriärer och så vidare.

Jag gillar verkligen boken. Jag funderar mycket på varför jag tycker så mycket om denna bok som faktiskt påminner om Torbjörn Flygts Outsider som jag inte alls tyckte om (läste ju inte ens ut den). Jag har fortfarande inte hittat svaret på denna fråga. Ibland känner jag för personer i böcker även om de är odrägliga och gör många misstag och ibland kan jag bara inte med dessa misslyckade individer. Jag har väldigt svårt att själv sätta fingret på varför Emma och Dexters liv intresserar mig. Vad som hände den där första natten och dagen, den 15 juli 1988, hänger som ett frågetecken genom hela boken och jag väntar och väntar på att få veta hur denna vänskap påbörjades och hur det kom sig att det inte bara slutade med ett onenightstand. Boken fanns på CD på bokrean och tvärs emot mina vanor så har jag lyssnat på den på svenska och uppläsaren är Anders Ekborg och han gör ett himla bra jobb. Jag kan därför varmt rekommendera CDn, men det är ju berättelsen som är riktigt bra så det är klart att ni kan lyssna på boken eller läsa den i pappersformat eller på era plattor. Men ta och läs den för det är en himla bra bok. Själv ska jag se till att hyra filmen så snart som möjligt för jag ser fram emot att se om de gjort berättelsen rättvisa.

av Elin

 

2 Responses to “En dag av David Nicholls”

  1. bokslukarna Says:

    Här kommer så spoilerbiten. Är ni beredda…. (scrolla ner)

    Jag blir verkligen sur när Emma dör. Jag har väntat hela boken igenom på att få reda på vad som hände den där dagen 1988 då Em och Dex träffades och när vi genom tillbakablickar äntligen är där blir det så bitterljuvt att jag blir mest ledsen fast det är så fint. Kan inte riktigt se varför Nicholls måste döda Emma heller. Det är som i Igelkotten elegans där jag fortfarande retar mig på att Renée Michel blir överkörd i slutet. Båda dessa människor är värda lite längre lycka och jag vill att de ska få den. Så när jag lyssnar på de sista orden i boken och ser kyssen mellan Dex och Em 1988framför mig så är det tur att jag är ensam i bilen när jag vrålar. ”Dex din idiot du ser inte vad du går miste om”. Visst man kan hävda att han måste få alla saker ur systemet för att kunna inse att han älskar Emma och för att han ska kunna var lycklig med henne, men va faan (ursäkta) då kunde de väl fått några år till efter att han fattat det.
    Elin igen

  2. Jag blev också grymt frustrerad när jag läste slutet. Satt där och tänkte ”men..men..men..va..så kan han ju inte göra!!” ungefär. Sedan var jag fast i den känslan långt efter jag lagt ifrån mig boken.


Kommentera

