Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

En dag, filmen april 13, 2012

Filed under: Film av boken — bokslukarna @ 12:50 e m
Tags: , , ,

Eftersom jag har lånat ut mina barn såhär under påsklovet så svängde jag förbi och lånade DVDn med En dag igår. Jag blir alltid så nyfiken på hur de lyckats föra över boken till filmformat. Som tur är villen maken se med mig så att jag kunde lägga till tankarna från någon som inte läst boken.

Jag tycker adaptionen  är riktigt bra. De korta klippen som det innebär att berätta en 20 lång historia genom en dag om året känns ännu mer snuttifierade i filmen och det störde mig lite. Frågade maken som inte retade sig på detta. Det bevisar väl att det inte tog bort mycket från själva historien utan att det var jag som, som vanligt, saknade bitar ur boken nu när jag såg filmen. Jag tycker valet av skådespelare är bra. Jag vet att man fått mycket kritik för att Anne Hathaway spelar Emma Morley och att hon skulle vara för snygg. Men Emma beskrivs aldrig som oattraktiv i boken. Snarare tvärtom beskrivs hon som en vacker kvinna med dåligt självförtroende som inte kan se sin egen skönhet och det tycker jag man får fram genom att klä ner den vackar Hathaway i början av filmen. Det är jättesvårt att skriva om filmen utan att ge för mycket information. Jag rekommenderar er därför att se filmen om ni vill få en dimension av berättelsen med bilder och miljöer. Sen kan vi prata i kommentarerna med spoilers om ni vill.

av Elin

 

Kommentera

