Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Eld av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren maj 6, 2012

Filed under: Absolut bäst — bokslukarna @ 9:17 e m
Tags: , , , , ,

Så i helgen fick jag äntligen den tid jag behövde för att läsa ut Eld. Ni som ännu inte läst Cirkeln ska passa er för att läsa detta inlägg. Köp och läs Cirkeln först, återkom sen. Ska försöka spoila så lite som möjligt av Eld dock, men som vanligt kan det bli spoilers i kommentarerna.

Cirkeln, boken om hur sju ungdomar från Engelsfors, nästan Elias når inte fram, upptäcker att de är häxor och att deras uppdrag är att rädda världen slutar när demonen Max besegrats och det är dags för sommarlov. Eld tar vid i en stekande het sommar som de fem häxor som finns kvar Minoo, Ida, Linnea, Vanessa och Anna-Karin snart börjar tvivla på om det är bara klimatförändringarna som gör värmen så olidlig.  Så mycket annat pågår också som pekar på att den apokalyps som ska utplåna jorden är i antågande och häxorna måste jobba hårt för att göra sig redo för att rädda världen. Över dem, framför allt Anna-Karin, hänger också den rättegång som Rådet, häxornas eget överhuvud, hotat med för att Anna-Karin använt sin magi på ett felaktigt sätt.

Jag hade verkligen sett fram emot denna bok. Det vet ni som läser här ofta. Tyvärr har jag varit lite upptagen den sista tiden och kunde inte riktigt sätta tänderna i boken som jag kunde med Cirkeln som jag avslutade på ett par dagar. Vet inte om det kan vara en av anledningarna till att jag inte riktigt tyckte boken tog fart från början. Måste säga att jag saknade drivet från Cirkeln under första halvan av boken och att jag flera gånger ville att boken skulle vara mer unik. Fick en känsla av att jag läst en hel del av det jag läste förut i Harry Potter, Twilight eller någon annan fantasybok. Men så någonstans i mitten tar Eld fart. Plötsligt upptäcker jag att jag ligger uppe alldeles för sent och läser för att få veta hur det går. Äntligen  har Mats och Sara hittat tillbaka till det som gör Cirkel-trilogin (nu lägger jag in förhoppningar inför bok tre) unik och jag älskar det Jag läser och läser och spänningen blir olidlig. Jag tror mig fatta hur det hela hänger ihop, men när jag når slutet blir jag ändå överraskad i detaljerna. Saker händer som jag inte hade väntat mig och nya dimensioner läggs till historien och det är jättebra. Jag behöver väl inte ens säga det. Men om ni inte redan gett er in i Cirkel-triologin gör det, det är en härlig läsupplevelse.

av Elin

 

Kommentera

