Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Queen Camilla av Sue Townsend juli 11, 2012

Filed under: En riktigt bra bok — bokslukarna @ 9:37 f m
Tags: , ,

I går kväll läste jag så ut Queen Camilla av Sue Townsend. Jag tror inte att jag skrattade lika mycket som när jag i tonåren läste om Adrian Mole, men boken är oerhört underhållande. Flera gånger har jag ändå skrattat högt och det är ovanligt när det gäller mig och böcker. Att jag gråter är faktiskt vanligare. (känns som jag kanske borde tänka över vad jag väljer att läsa).

I boken har premiärministern avskaffat kungahuset och den kungliga familjen bor i ett område som heter Hell Close tillsammans med andra mindre bra medborgare, ex unga mödrar och överviktiga. I området är de övervakade och får leva under knapra förhållanden. Det är väldigt underhållande och läsa om när Charles handlar på the Poundshop och att William jobbar hårt som ställningsbyggare. Det roligaste med boken är dock att Sue Townsend väljer att ge hundarna en del av berättelsen och det blir nästan som två parallella handlingar där vi hela tiden får läsa om hur allas hundar reagerar och konverserar med varandra. Två saker händer som skakar om berättelsen. Dels det att premiärministerns rival vill återinföra monarkin och dels det att Charles och Camilla kärleksbarn från ett tidigt förhållande dyker upp och gör anspråk på en eventuell återskapad tron.

Sue skapar en väldigt underhållande historia som säkert är ännu roligare ju mer insatt man är i brittisk politik och vardagsliv. Men även utan stor kännedom om Storbritannien kan man bli väl underhållen av boken. Jag är nu oerhört sugen på att läsa böckerna om Adrian Moles vuxna liv som jag inte upptäckt tidigare. Men först ska jag igenom en trave sommarläsning som jag håller på att samla ihop här hemma,  mer om det en annan dag.

av Elin

 

Kommentera

