Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Angelology av Danielle Trussoni september 4, 2012

Filed under: Uncategorized — bokslukarna @ 6:59 e m
Tags: ,

BildNu har två av oss bokslukare läst Angelology parallellt. Då vi hade ett engelskt och ett svenskt exemplar hemma bestämde sig jag och Vera för att läsa samma bok samtidigt. Vera blev såklart färdig först och har väntat in mig som läste ut boken igår.

Angelology, skriven av Danielle Trussoni, utspelar sig både i New York i nutid och i Paris under andra världskriget. Boken handlar såklart om änglar och deras interagerande med människor på jorden. Historien kretsar kring Nunnan Evangeline som är medveten om att hennes föräldrar hade ett farligt yrke, men inte vet varför hennes mor blev mördad och hon själv har tvingats gömma sig från världen i ett kloster. När privatspanaren Verlaine dyker upp på Klostret så drar en mystisk deckargåta igång. Boken har jämförts med DaVinci koden och jag kan förstå varför. Det är lätt att dra de parallellerna med den kristna bakgrunden och alla biljakter.

Utöver boken så finns det också en hemsida där man kan gå in och bli amatör Angeolog när man läst boken. Vi har utforskat denna sida lite, men inte så jättemycket. Ser ganska kul ut dock.

Jag, Elin, börjar med att skriva vad jag tycker. Jag gillar verkligen grundidén med att fundera över änglar och om de någonsin vandrat på jorden. Om det finns goda såväl som onda änglar och om det är så som endel myter beskriver att själva djävulen är en ängel som gått över till fel sida. Däremot tröttnar jag lite på deckardelen av boken. Endel av det känns gjort och ibland blir det lite för enkla lösningar när hjältarna ska ta sig ur en knipa bara för att hamna i ytterligare en som de ska ta sig ur. Kanske går författaren lite långt ibland för att skapa ytterligare ett spänningsmoment. Allt som allt tycker jag dock att boken är helt klart läsvärd.

Om jag ska svara på mammas text så måste jag hålla med om att det är en jätte bra ide med parallella världar en för människor och en för änglar men däremot kunde jag inte hålla med om att man tröttnade. jag tyckte att det var bra rätt igenom. Jag tyckte dock att den var lite svår att hänga med i det hände så mycket på samma gång och det blev svårt att smälta vissa saker. Ibland kan man tycka att saker och ting upprepar sig lite men det blir klart bättre i slutet. Jag gillar storyn men jag tycker att det blir mycket lättare om en bok kretsar runt en person i taget. Här kretsar den runt alla personer i hela boken samtidigt. Men nog med kritik för idag. På det stora hela måste jag säga att det var en super duper bra bok som är mer än läsvärd. Dock jag måste bara varna er den är väldigt kuslig.

av MammaElin och Vera

 

One Response to “Angelology av Danielle Trussoni”

  1. Lena Sandeberg Says:

    Detta är definitivt en bok för mig. Kan man få låna???


Kommentera

