Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Var sak har sin tid september 25, 2012

Filed under: Uncategorized — bokslukarna @ 8:17 f m
Tags: , , , , ,

Jag vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta när jag hör om utrensingen av Tintin-böcker från barn- och ungdomsbiblioteket i Stockholm. Om man ska rensa ut alla böcker som har någon rasistisk underton i sig så kommer det i alla fall finnas arbete ett tag framöver. Några böcker som man direkt kommer att tänka på är såklart Pippi på Kurrekurreduttön och Ture Sventon med Omar på sin flygande matta. Ska vi sen gå igenom vuxenlitteraturen också så kan vi börja med Strindberg som jag läser just nu. Men ärligt talat är det inte bättre att informera folk och framför allt barn om att det fanns en tid då vi var så ignoranta att nästan alla tänkte på det här sättet. Att vi idag interagerar mer med folk från andra kulturer och att det förhoppningsvis får oss att förstå varandra bättre. Mina barn äger en gammal ABC bok där man valt att beskriva bokstaven N med det numera utsorterade ordet neger. De visste inte ens vad ordet betydde när de först slog upp boken och det gav mig en chans att förklara att man tänkt på olika sätt genom tiderna. Nej,Behrang Miri, jag tycker nog att du får tänka om där.

En annan sak som slår mig är att när jag läser om detta så framstår det som om det är Behrang Miri själv som tagit ett helt eget beslut att rensa ut böckerna. Om så är fallet så tycker jag att det är konstigt. Att böcker kan rensas ut från ett allmänt bibliotek genom ett beslut från en enskild person känns egendomligt. Jag hoppas att det inte är så. Jag hoppas också att böcklerna är tillbaka före det att Kapten Haddok kan säga anfäkta och anamma.

av Elin

 

Kommentera

