Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Luftsprång av Annika Widholm september 26, 2012

Filed under: Läsvärd — bokslukarna @ 8:14 f m
Tags: ,

Jag har läst luftsprång. Jag tyckte den var jättebra och det jag mest tyckte om var språket. Hon har berättat så målande att det känns som att man är med. Jag skulle kunna varit med henne i träningshall gjort några sittupps på golvet och trott  att jag var i en stor träningshall. Den var så bra att jag  läste ut den samma kväll som jag fick den. Den handlar om en tjej som har vigt sitt liv till träningen. Har hon en ledig eftermiddag så kör hon ett fyspass på rummet istället för att var med kompisar. Ganska konstigt tycker jag. Men så en dag förändras allt hon flyr bort från alla krav. Bort från träningen och plötsligt känner hon sig som född på nytt. Ingen story utan trubbel så självklart så händer det en hel del hemska saker också. Men det är helt klart en bok som är värd att läsas.

Jag, mamma Elin, tog tag i boken först och var inte riktigt lika imponerad som Vera. Jag hade svårt att komma in i boken och gav den därför till Vera som ju helt klart är närmare bokens målgrupp. Nu ska jag inte på något sätt säga att boken inte är bra. Jag läser nog lite för många böcker just nu. som jag redan nämnt läser jag motvilligt Strindberg och längtar mest efter en bok som riktigt kan greppa tag i mig, vilket tyvärr inte denna gjorde. Men Vera gillar den ju och jag läste inte ens ut den så om du gillat ungdomsböcker är det nog värt det att ge boken en chans. Jag ska nog ge den en chans till när jag har större läsro.

av Vera och lite Elin

 

Kommentera

