Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Bokmässan några dagar efter oktober 2, 2012

Jag vet att när man bloggar ska man egentligen vara hysteriskt på och skriva från golvet på Bokmässan, men det blev inte så. Vi var på bokmässan i fredags och sedan följde en helg full av begivelser och först nu har jag funnit ro att sätt mig ner och skriva om mina upplevelser. Jag går gärna till bokmässan med mina döttrar, så när skolan slutade i fredags hämtade jag upp dem och vi tog bussen in till Svenska mässan. Det var såklart lång kö, men när dörrarna öppnades för allmänheten kl 14 så tog det inte så himla lång tid att komma in. Vi tog oss ganska snabbt igenom delen för läromedel och annat. Jag kan tycka att det är ganska kul att titta i dessa montrar, men inte barnen så vi prioriterade bort dem. Sen kom vi in i den stora mässhallen och det är samma härliga känsla varje år. Alla dessa underbara böcker med olika innehåll olika språk och nuförtiden ofta fantastiska omslag. Jag vet att när jag och Hanna var i New York bloggade vi om att utländska böcker, i detta fallet amerikanska, ofta hade vackrare omslag än våra här hemma. Nu verkar det som om svenska marknaden kommit i kapp på denna fronten. Det är en av mina spaningar från mässan att bokomslagen blir allt vackrare och det uppskattar jag.

Mitt första inköp var såklart The Casual Vacancy. Jag har redan läst en bit i Kindle-versionen, men måste såklart ha ett i pappersformat också. The English bookshop stod till tjänst och förklarade dessutom att de hade haft kartongerna klara att packa upp på mässan på torsdag morgon. Vilket förbryllar mig väldigt mycket med tanke på att jag inte kunde köpa boken på Bokia i Kungsbacka vid lunchtid samma dag.  Sen började vi knalla hylla upp och hylla ner. Stannade till och tittade vid än det ena och än det andra förlaget. Plötsligt sprang vi på en pratstund med Mats och Sara som skrivit Cirkeln. Eftersom vi dessutom stod så bra till så ställde vi oss i kö och fick ett signerat exemplar av Eld till Vera. Det innebär att jag nu köpt tre exemplar av boken, men det var det värt. Nu har jag och Vera varsitt signerat exemplar och mitt osignerade har jag gett till min mamma. Vera satte också direkt igång att läsa Cirkeln som hon gillar, men jag tror hon tycker den är rätt så hemsk. I samma monter hittade vi även den bok jag fått i uppdrag att köpa till pappa Martin som inte kunnat följa med utan var tvungen att jobba, Ingrid Betancourt: ”Även tystnaden har ett slut”. Han har redan börjat läsa och verkar helt fast.

När vi närmade oss barndelen så såg jag att en annan favorit Erlend Loe skulle prata i en monter helt när barnens egen hörna. Jag lämnade därför barnen att pusta ut en stund med papper och färgkritor och gick bort för att lyssna på honom. Han läste ur sin senaste bok Fvonk, som verkade jättebra och blev intervjuad om handlingen. Så jag köpte den boken också, men eftersom det var Martin som upptäckte Loe en gång så bad jag Erlend att signera den till honom. Men jag kommer låna boken så fort jag läst klart The Casual Vacancy och 50 shades of Grey. Behöver jag ens berätta att 50 nyanser av honom fanns vart jag än vände mig på mässan. Var jag inte övertygad om att jag måste läsa den förut så hade jag blivit det där.

Vi sprang på en intervju av Mats och Sara igen och jag tycker det är så himla roligt att de får så mycket uppmärksamhet. Mer Fantasy till folket! Allt som allt var det en fantastisk eftermiddag. Det sista var jag bara tvungen att gå förbi SF-bokhandlen. Ett mässbesök är inte komplett utan ett besök i deras monter. Jag stod en stund med Game of Thrones boxen i handen, men konstaterade att jag har en trave böcker som ska läsas hemma och långt att gå med boxen under armen. Så jag får ta mig förbi SF-bokhandlen i stan istället och  köpa den.

Jag som var med mamma på bokmässan måste säga att det är årets höjdpunkt efter julafton och min födelsedag. Det börjar med att vi får stå och vänta på att bli insläppta för att vi är för tidiga men med lite prat så rinner den tiden förbi utan problem. Jag måste säga efter alla dessa gånger så vänjer man sig aldrig. Det är  som att komma till himmelriket med alla böcker överallt. Det här kommer låta konstigt men det luktade ny bok. Jag och Doris tycker inte jätt  mycket  om motrarna för läromedel så dom klarade vi snabbt av och så var vi äntligen framme. Åhh ljuvliga skönlitteratur.  Jag fick även följa med en av mina allra bästa kompisar lite senare på söndagen. När båda två är bokmalar så känns bokmässan lite som ett måste. Jag har efter det inte mycket mer att säga om det hela mamma fick med det mesta nödvändiga enligt mig. Och förresten alla ni som sitter där hemma och tänker att hon där är helt galen. Det är jag inte åk dit själva så får ni se hur underbart det är.

Till nästa år säger vi. Tack så länge bokmässan. Du levererade som vanligt.

av Elin och Vera

PS. Om det syns dåligt så är det Cirkel författarna Mats och Sara på bilden

 

Kommentera

